به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، نوبخت اژدری  در جلسه هم‌اندیشی جهش تولید در دیمزارها که در سالن جلسات جهادکشاورزی اردبیل برگزار شد اظهار کرد: امنیت غذایی یک خواسته ملی و استراتژیک کشور است به همین دلیل می‌بایست تمامی سعی و تلاش خود را در جهت افزایش تولید با لحاظ اصل بهره‌وری و استفاده حداقل از آب کشاورزی و نزولات آسمانی بکنیم.

وی افزود: جهش تولید در دیمزارها یکی از برنامه‌های مدون وزارت جهاد کشاورزی است که به همین لحاظ نیز در استان اردبیل در کشت پائیزه ۳۶۰ هزار هکتار از اراضی استان تحت پوشش این طرح قرار خواهد گرفت. در این طرح از اراضی دیم موجود در روستاها برای کشت محصولات مهم و استراتژیک نظیر گندم و جو، دانه‌های روغنی، حبوبات و گیاهان دارویی در راستای کمک به تامین امنیت غذایی استفاده می‌شود.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: یکی از اهداف دیگر در این طرح علاوه بر تامین امنیت غذایی و کمک به درآمدزایی روستاییان، صرفه جویی در منابع آبی زیرزمینی و بهره‌برداری مطلوب از آب‌های جاری و نزولات جوی است.

اژدری بیان کرد: کشاورزی قراردادی از دیگر طرح‌های در دست اقدام سازمان جهاد کشاورزی استان است که در این شیوه کشت، کشاورز در قدم اول با جهادکشاورزی قرارداد امضا می‌کند و شرایط و دستورالعمل‌های کشت و داشت و برداشت را می‌پذیرد و در قدم دوم طبق توصیه‌ها و راهنمایی‌های کارشناسان کشاورزی اقدام به کشت و زرع می‌کند.

وی تشریح کرد: در اجرای این طرح در سال زراعی جاری ۲۵۸ هزار هکتار از اراضی به زیر کشت گندم آبی و دیم خواهد رفت که زراعت جو نیز در سطح ۳۰ هزار هکتار به زیر کشت خواهد رفت و زراعت دانه روغنی کلزا نیز در سطح 7 هزار هکتار کشت خواهد شد.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل عنوان کرد: مجریان دولتی که در اجرای این طرح مشارکت خواهند کرد شرکت‌های غله پشتیبانی امور دام و خدمات حمایتی کشاورزی، بانک کشاورزی و صندوق بیمه محصولات کشاورزی است که با مشارکت و تشریک مساعی و برنامه هماهنگ و منسجم وظیفه خرید محصول تولیدی و پرداخت وجه آن را به زارعین انجام خواهند داد.

اژدری گفت: کارخانجات تولید ماکارونی و سیلوداران خصوصی نیز بخش غیر دولتی این طرح را برعهده خواهند داشت که مکلف به همکاری تنگاتنگ با بخش دولتی هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *