اسفندیار خزایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه آبخیزداری در استان یکی از کارهای ویژه‌ و البته از ضروریات است اظهار کرد: همدان چهار حوزه آبخیز دارد که آب‌ها از این استان به استان‌های دیگر منشعب می‌شود در حالی که هیچ آبی از استان‌های دیگر وارد همدان نمی‌شود بنابراین باید تغدیه آب‌های زیرزمینی و مقابله با فرسایش خاک و جلوگیری از سیل را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مساحت همدان یک‌میلیون و ۹۴۰ هزار هکتار است که در یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار مطالعات انجام شده است گفت: از این میزان در ۹۴۷ هزار هکتار مطالعه آبخیزداری صورت گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان تاکید کرد: تاکنون ۳۰۰ هزار هکتار اجرای عملیات آبخیزداری انجام شده که با اقدامات امسال به ۳۲۰ هزار هکتار می‌رسد.

وی ادامه داد: برای طرح‌های آبخیزداری اعتباراتی از سفر رئیس جمهور در نظر گرفته شده بود که متاسفانه سال اول تخصیص ضعیف بود به طوری که از ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار سال اول فقط ۳۲ میلیارد تومان تخصیص یافت که کامل هم هزینه شده است‌.

خزایی با تاکید بر اینکه اعتبار استانی نیز داشتیم که حدود ۲ میلیارد تومان در سال اما اثرگذار است گفت: طبق توافق انجام شده ۱۰۰ هزار هکتار اجرای عملیات آبخیزداری با همکاری قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) در حال انجام کار است که می‌تواند کار آبخیزداری را پیش ببرد.

وی در خصوص اینکه بیشترین طرح‌های آبخیزداری در کدام شهرستان است افزود: تقریبا در همه شهرستان‌ها طرح داریم زیرا در آبخیزداری حوزه‌ای کار می‌کنیم و پروژه‌ها شهرستانی نیست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با تاکید بر اینکه آبخیزداری از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی است گفت: این موضوع با قدرت در وزارتخانه پیگیری می‌شود به طوری که سالانه نهایتا بین ۱۵ تا ۳۰ هزار هکتار طرح آبخیزداری اجرا می‌شد اما اکنون با همکاری قرارگاه امام حسن(ع) قرار است ۱۰۰ هزار هکتار را پوشش دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *