به گزارش خبرنگار مهر، حسین رنجبر عصر پنجشنبه در جریان بازدید از بزرگترین شهرک گلخانه‌ای در پارس‌آباد اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی به زارعین توصیه می‌کند تا در مبارزه با آفات بخش کشاورزی از روش‌های بیولوژیکی استفاده کرده و کمتر به سمت استفاده از آفت‌کش‌ها به شکل شیمیایی حرکت کنند.

وی اثرات زیست محیطی و مخاطرات سلامت تولید محصولات زراعی و باغی را در استفاده از سموم شیمیایی یادآور شد و تصریح کرد: برای کاستن از آثار نامطلوب سموم شیمیایی باید به روش بیولوژیکی روی آورده و از این ظرفیت بیشتر استفاده کنیم.

رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی گفت: در منطقه مغان با تنوع تولید محصولات روبه‌رو هستیم که مجموعه بزرگ کشت و صنعت مغان و پارس باید در بهره‌گیری از این توانمندی‌ها به عنوان یک بنگاه اقتصادی استفاده شایسته و بهتری را از روش‌های بیولوژیکی داشته باشند.

رنجبر افزود: برای مقابله با ملخ مراکشی در شمال استان، ضروری است تا راهکارهای درست و منطقی در پیش گرفته شده و در قالب قرارگاه مقابله با تهدیدات زیستی که با محوریت استان اردبیل در شمالغرب کشور راه‌اندازی می‌شود، بتوانیم راهکارهای مناسب را در کاهش آسیب‌ها و تهدیدهای بخش کشاورزی شاهد باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: آخرین بار در سال ۷۸ علائم بیماری «سفیدک دروغی» در مزارع سیب‌زمینی استان اردبیل مشاهده شد که ۶ هزار هکتار از اراضی را به نقطه نابودی کشاند و امسال به دلیل افزایش بارندگی‌ها و رطوبت بالا شرایط برای بروز این بیماری مهیا شده است.

رنجبر اضافه کرد: باید در مزارع راهکارهای پیشگیرانه مد نظر قرار گرفته و در تأمین بذور برای سال‌های آینده از این مزارع استفاده نشود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بازدید از باغات مشگین‌شهر به سرمازدگی دیررس در ابتدای سال‌جاری اشاره کرد و ادامه داد: این سرمازدگی خسارت‌های عمده‌ای را در باغات مشگین‌شهر به جای گذاشته به طوری که صد درصد میوه‌های هسته‌دار از بین رفته است.

وی بیان کرد: با راهکارهای مناسب به ویژه کشت محصولات با ارقام دیررس و توسعه طرح کشت زیر سایبان و مهندسی باغبانی می‌توانیم خسارت وارده را به حداقل برسانیم.

رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی گفت: در ارقام بومی منطقه نسبت به ارقام تجاری ما کمترین خسارت‌ها را شاهد هستیم که به نظر می‌رسد باید در نوسازی باغات از ارقام بومی که مورد تأیید مراکز تحقیقاتی است، استفاده شده و بهره‌برداری لازم انجام شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *