نادر تقی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با تاکید بر لزوم خودداری کشاورزان اردبیلی از سوزاندن بقایای گیاهی اظهار کرد: کشاورزان به جای این اقدام غیر علمی و غلط و برای سریع‌تر آماده شدن زمین برای کشت بعدی و از بین بردن آفات و علف‌های هرز می‌توانند از سموم مناسب، تناوب زراعی و خاک‌ورزی حفاظتی را جایگزین کنند.

وی با بیان اینکه سوزاندن بقایای گیاهی پس از برداشت محصول مزارع در اردبیل ممنوع بوده و با عاملان برخورد می‌شود، گفت: سوزاندن بقایای گیاهی بعد از برداشت محصول از سطح مزارع باعث از بین رفتن مواد غذایی خاک، افزایش شوری خاک زراعی، آلودگی آب و هوا و محیط زیست شده و موجب آسیب شدید به مواد مغذی خاک می‌شود که همین امر فقیر شدن خاک را در پی خواهد داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: سوزاندن کاه و کلش موجودات زنده و مفید خاک را از بین برده و خاک زراعی را فشرده و سفت می‌کند و مواد آلی خاک را از بین می‌برد و لطمات جبران ناپذیری به خاک‌های کشاورزی وارد می‌کند.

تقی‌زاده ادامه داد: این اقدام علاوه بر فشردگی خاک در اثر کاهش درصد مواد آلی و رطوبت خاک سبب کاهش تبادلات گازی خاک و همچنین کاهش جمعیت میکروارگانیسم های خاک و در بسیاری از مواقع سبب خسارت‌های جانی و مالی می‌شود.

وی بیان کرد: از مردم و دوستداران محیط زیست تقاضا داریم در صورت مشاهده هرگونه تخلف زیست محیطی مراتب را از طریق تماس با شماره ارتباطات مردمی ۱۵۴۰ و یا ادارات حفاظت محیط زیست شهرستان‌ها اطلاع دهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *