یحیی آذرمی در خصوص بیماری سفیدک دروغی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: امسال آب‌وهوای استان اردبیل از اوایل خردادماه شرایط را برای رشد بیماری سفیدک دروغی سیب‌زمینی فراهم کرد.

وی ادامه داد: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده برای شیوع این بیماری قبل از شروع خردادماه، اطلاع‌رسانی‌های کامل از طریق رسانه‌ها، فضای مجازی و نصب بنر در مراکز خدمات و روستاهای بزرگ انجام شد تا کشاورزان متحمل کمترین آسیب شوند.

وی افزود: خوشبختانه بسیاری از کشاورزان با عمل به توصیه‌ها در خصوص مبارزه با این آفت، مزارع خود را سم‌پاشی کردند و با مشکل چندانی مواجه نشدند.

آذرمی بیان کرد: در تمام دشت اردبیل این بیماری شیوع پیداکرده اما در شهرستان‌ نمین شاهد همه‌گیری بیشتر این بیماری بودیم. شهرستان‌های نیر و سرعین هنوز آلوده نشده‌اند اما پیش‌بینی می‌شود در چند روز آینده در این شهرستان‌ها نیز شاهد نفوذ این بیماری باشیم.

وی یادآور شد: بیماری سفیدک دروغی بسیار خطرناک است و توصیه می‌کنیم کشاورزان در اسرع وقت اقدام به سم‌پاشی کنند. 6 قارچ‌کش سیستمیک به کشاورزان معرفی‌شده است تا مورداستفاده قرار دهند. این قارچ‌ها شامل، رزالاکسیل ( متالاکسیل + مانکوزب) WP72% به مقدار دو و نیم تا سه کیلوگرم در هکتار، اکروبات ام زد ( دی متومورف+ مانکوزب) WG69% به مقدار 2 کیلوگرم در هکتار، اکویشن پرو (فاموکسادون+ سیموکسانیل) WG52.5% به مقدار 400 گرم در هکتار، پروکسانیل (پروموکارب هیدروکلراید + سیموکسانیل SC45% به مقدار دو و نیم (2.5) لیتر در هکتار و اینفینیتو ( پروموکارپ هیدروکلراید + فلوپیکالید) SC 68.75% به مقدار 1.2 لیتر در هکتار است.

این مقام مسئول ادامه داد: کشاورزان می‌توانند از این قارچ‌کش‌ها استفاده کنند و اگر شرایط آب و هوایی به همین شکل باشد، سم‌پاشی باید یک هفته یک بار تکرار شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: خوشبختانه این بیماری صدمه‌ای به انسان نمی‌زند، مشکلی برای مصرف‌کنندگان ندارد و صرفاً به محصولات خسارت وارد می‌کند.

آذرمی یادآور شد: اگر کشاورزان یک‌مرتبه در مزارع خود از قارچ‌کش سامانه‌ای استفاده کنند، یک هفته تا 10 روز این بیماری کنترل می‌شود. اگر دمای هوا بالای 25 درجه باشد بیماری سفیدک دروغی دیگر مشکل‌ساز نخواهد بود، اما اگر دمای هوا بین 18 تا 22 درجه باشد مجدداً مزارع به سم‌پاشی نیاز پیدا خواهند کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *