فرهاد شریفی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، اظهار کرد: براساس تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ وزارت جهاد کشاورزی مکلف به اجرای الگوی کشت در سطح کشور شده است.

وی ادامه داد: الگوی کشت به‌منظور هدفمند کردن نوع کشت و سطح زیرکشت محصولات زراعی در یک منطقه، براساس شرایط اقلیمی، اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی هر منطقه تدوین و اجرایی می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تناوب زراعی در محصولات، افزایش بهره‌وری و تناسب عرضه و تقاضا را از اهداف مهم اجرای الگوی کشت دانست و گفت: با توجه به آب قابل دسترس، الگوی کشت استان کرمانشاه برنامه‌ریزی شده است.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد از طرح اصلاح الگوی کشت اجرایی شده است، اضافه کرد: در الگوی کشت ابلاغی سال ۱۴۰۲-۱۴۰۱ تلاش شده از سطوح محصولات آب بر در استان کاسته شود در این راستا نزدیک به ۵ هزار هکتار سطح زیر کشت چغندرقند، ذرت دانه‌ای ۴ هزار هکتار، ذرت سیلویی نزدیک به ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار و محصولات جالیزی که واقعا آب بر هستند نزدیک به یک‌هزار و ۵۰۰ هکتار کاهش سطح زیر کشت نسب به سال زراعی گذشته داشتیم و پیش‌بینی می‌کنیم تولید و عملکرد استان بیش از 3.5 میلیون تنی باشد که در الگوی کشت ابلاغی دیده شده است.

شریفی خاطرنشان کرد: در سال زراعی جاری با رعایت الگوی کشت ارائه شده هیچ محصولی روی دست کشاورز نمانده، نوسانات قیمتی وجود داشته باشد ولی محصولی مانده روی دست کشاورز بدون خریدار نداریم.

وی افزود: الگوی کشت در استان کرمانشاه در سطح ۱۹۳ هزار هکتار از مزارع آبی و ۶۴۴ هزار هکتار از مزارع دیم پیش‌بینی شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *