به گزارش خبرگزاری مهر، اکبر رنجگران ضمن اشاره به وظایف تصدی گری و حاکمیتی تعاون روستایی در خصوص خرید، انبار و بازاریابی محصولات کشاورزی افزود: خرید محصولات کشاورزی در شبکه تعاون روستایی در سه فرآیند خرید تضمینی محصولات کشاورزی، فرآیند خرید توافقی محصولات کشاورزی، فرآیند خرید حمایتی محصولات کشاورزی تعریف شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه کل تولید محصولات کشاورزی در استان ۵ میلیون تن است که در اکثر محصولات رتبه‌های یک تا پنج را در کشور داریم، ضرورت ورود تعاون روستایی در بازاریابی این محصولات کاملاً مشخص است.

رنجگران در ادامه بحث خرید، به بازاریابی این محصولات اشاره کرده و افزود: بازاریابی محصولات کشاورزی نیز در شبکه تعاون روستایی در سه فرآیند صادرات، ارتباط با شبکه مویرگی سایر استان‌ها و ایجاد روستابازار گنجانده شده است.

وی در بحث صادرات به همکاری تعاون روستایی استان در خصوص محصول سیر با بخش خصوصی در انبار ایلخچی اشاره کرد.

مدیر تعاون روستایی آذربایجان شرقی، به بحث روستابازار اشاره کرد و گفت: از قدیم الایام در روز بازارها روستاییان انواع محصولات خود را ارائه می‌دادند که با آغاز فعالیت و توسعه روستا بازار می‌توان برخی از تولیدات و محصولات کشاورزی را بدون واسطه در اختیار مصرف کنندگان قرار دهیم و این ظرفیت خوبی برای برندسازی و بازاریابی محصولات کشاورزی است و تفاوت روستابازار با روزبازار در این است که روستابازارها در مکانی مسقف و فقط برای محصولات کشاورزی اختصاص خواهند داشت که این محصولات ۱۵ تا ۲۰ درصد پایین‌تر از قیمت بازار در مکانی که پایدار است به فروش خواهند رسید.

رنجگران با اشاره به جایگاه شبکه تعاون روستایی در تمام مراحل زنجیره ارزش تولید، افزود: براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، فروشگاه‌ها و شرکت‌های تعاونی بخش روستایی می‌توانند به صورت متمرکز و هماهنگ با اتحادیه‌ها در راستای توزیع و عرضه کالاهای اساسی تنظیم بازار وارد عمل شوند.

وی از برنامه ریزی های صورت پذیرفته در سطح برخی از شهرستانها و کلانشهرهای استان همچون تبریز جهت ایجاد روستابازار با همکاری شهرداری تبریز افزود: وجود این روستا بازارها سبب حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده و تضمین سود کشاورزان و تولید کنندگان با حذف واسطه‌های غیرضروری می‌شود. روستا بازار معرفی توانمندی‌های روستایی در حوزه تولید و ایجاد بازار مناسب برای عرضه مستقیم محصولات روستاییان است. دلالان غیرضروری از طریق کانالهای عرضه رسانی فرعی باعث ایجاد التهاب در موارد حساس مانند کمبود محصولات کشاورزی می‌شود که تعاون روستایی در این مورد علاوه بر ورود در خرید می‌تواند نقش نظارتی خوبی هم داشته باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *