فرشید فرخی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: 6 استان خرماخیز کشور درگیر آفت سوسک سرخرطومی حنایی است که به سرعت روبه گسترش است و خسارت جدی به کشاورزان وارد کرده است.

رئیس انجمن ملی خرمای ایران با بیان اینکه این آفت در استان‌های بوشهر، فارس، خوزستان، کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان خسارت می‌زند، اظهار داشت: سوسک سرخرطومی حنایی ابتدا وارد درخت می‌شود، آنجا تغذیه و زیست می کند و از ظاهر درخت اصلا معلوم نمی‌کند، اما به یکباره درخت می‌افتد و کل سرمایه و هزینه کشاورز به باد می‌رود.

فرخی در باره میزان خسارت این آفت گفت: سطح زیر کشت خرمای کشور 300 هزار هکتار است که حدود 10 درصد باغات خرمای کشور درگیر این آفت هستند و هزاران میلیارد تومان خسارت زده است.

وی افزود: تولید خرمای کشور 1.3 میلیون تن است و هر کیلو 1.2 دلار درآمدزایی دارد و در کل 1.5 میلیارد دلار برای کشور ارزآوری دارد که این آفت تاکنون 10 درصد این میزان ارز را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با خطر جدی مواجه کرده است.

رئیس انجمن ملی خرمای ایران با بیان اینکه آفت از 1.5 تا 2 سال پیش و ابتدا از استان بوشهر آغاز شد، اظهار داشت: مسئولان جهاد کشاورزی اعلام می‌کنند که بودجه کافی برای مقابله با این آفت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ندارند.

فرخی ادامه داد: این بیماری به سرعت رو به گسترش است و منتظر مسئولان نمی‌ماند و باید تلاش جدی برای مقابله با این آفت و جلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان و زیان اقتصادی کشور انجام داد.

رئیس انجمن ملی خرمای ایران گفت: مسئولان وزارت جهاد کشاورزی می گویند اعتبار کافی برای مقابله با این آفت را ندارند.

به گزارش فارس، خرمای ایران در بازارهای جهانی معروف است و جایگاه دوم صادرات را در دنیا دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *