به گزارش پايگاه اطلاع رسانی سازمان حفظ نباتات کشور به نقل از کیانوش حق نما در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با بیان اینکه مگس میوه مدیترانه‌ای مهمترین آفت استان گلستان است، بیان کرد: استان حدود 21 هزار هکتار پتانسیل خسارت‌زایی دارد و این آفت انواع میوه‌های هسته‌دار، مرکبات و انار را درگیر می‌کند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص این آفت گفت: سال گذشته حدود 2.5 میلیارد تومان در قالب کنترل مشارکتی اعتبار تخصیص داده شد و به رایگان الزامات در اختیار باغداران قرار گرفت.و در سال جاری نیز مقرر شده این امکانات فراهم شود و با توجه به کارگاه‌های آموزشی برگزار شده و اطلاعیه‌های ترویجی، تهیه موشن گرافی نیز ارائه شد.

مدیر حفظ نباتات استان گلستان با بیان اینکه آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در سال 54 به کشور وارد شده است، ادامه داد: در حال حاضر بیش از هشت استان اعم از گیلان، مازندران، گلستان، یزد، کرمان و … درگیر این مگس هستند. 

حق نما افزود: مبارزه با این مگس راه‌های متعددی دارد. به‌ویژه در اوایل شیوع آفت باید بهداشت باغی رعایت شود و میوه‌هایی که پای درختان ریخته است، جمع‌آوری شده و  دفن کردن میوه‌های آلوده نیز اهمیت فراوانی دارد. همچنین در کنترل رفتاری از جلب کننده‌های فرمونی یا پروتئین‌ استفاده شود تا به‌صورت انبوه پیش از مبارزه شیمیایی به صورت تله جذب کننده جلب  و معدوم شوند.

وی بیان کرد: در سال جاری برنامه‌ریزی شده تا با سازمان انرژی اتمی از روشی با عنوان اس آی تی  استفاده کنیم. در این روش مگس‌های نر عقیم‌سازی می‌شوند. این روش با هدف استفاده بهینه از کاربرد انرژی اتمی، در دستور کار قرار دارد. مکاتبات لازم با سازمان انرژی اتمی انجام شده و مقرر شده در سطح محدود و آزمایشی این اتفاق انجام شود و نتایج در آخر فصل رونمایی می‌شود.

مدیر حفظ نباتات استان گلستان ادامه داد: اولین شکار مگس مدیترانه‌ای میوه در اوایل خرداد ماه انجام شده و فصل ازدیاد این آفت در تابستان است.

 بیش از 150 هزار هکتار ردیابی ملخ مراکشی در گلستان

حق نما با اشاره به کنترل ملخ مراکشی در استان گلستان بیان کرد: هشت شهرستان این استان درگیر این آفت هستند و مبارزات با این آفت عمومی توسط دولت به صورت رایگان انجام می‌شود.

وی بیان کرد: در سال 98  طغیان این آفت را داشتیم که حدود 24 هزار هکتار سم پاشی اتفاق افتاده است و هم‌اکنون حدود 6 هزار هکتار سم پاشی شده و بیش از 150 هزار هکتار ردیابی در استان گلستان انجام شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *