رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اعلام کرد: الگوی کشت در سه دشت قادرآباد مادر سلیمان، نمدان اقلید و داراب در استان فارس لحاظ شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مجتبی دهقان‌پور در حاشیه نشست هماهنگی اقدام اجرای الگوی کشت محصولات زراعی استان فارس با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: در فاز نخست اجرای الگوی کشت، محصولات اساسی و استراتژیک زراعی در استان فارس مد نظر است که ۱۳ محصول مربوط به خود این استان با توجه به اقلیم‌های متنوع آن است.

وی افزود: متناسب با سیاست‌های ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی در مورد الگوی کشت و با همکاری استاندار استان فارس، از ابتدای سال ۱۴۰۱ با تشکیل کارگروه متشکل از بخش تحقیقات، اتاق بازرگانی و کشاورزی، تشکل‌ها و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، الگوی کشت را در سه دشت مد نظر قرار داده‌ایم و الگوی کشت در دشت قادرآباد مادر سلیمان تدوین و نهایی شده و در دو دشت دیگر در حال تدوین است.

دهقان‌پور بیان کرد: برآوردها نشان می‌دهد ۵۳۰۰ هکتار سطح زیر کشت دشت قادرآباد مادر سلیمان است که با اجرای الگوی کشت به ۳۸۰۰ هکتار کاهش می‌یابد.

وی افزود: برآوردها حاکی از آن است که با اجرای الگوی کشت در دشت قادرآباد مادر سلیمان میزان مصرف آب از ۴۵ میلیون متر مکعب به ۳۶ میلیون متر مکعب کاهش پیدا می‌کند و انتظار داریم درآمد کشاورزان از ۱۹۷ میلیارد تومان به حدود ۲۰۳ میلیارد تومان افزایش پیدا کند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: افزایش درآمد کشاورزان به رغم کاهش سطح زیر کشت در قالب الگوی کشت از قبل تنوع‌بخشی به تولید محصولات اتفاق می‌افتد، زیرا کشت ۶ محصول کم آب بر و گیاهان دارویی را در این دشت مد نظر قرار داده‌ایم که در مجموع تعداد محصولات به ۱۸ مورد خواهد رسید.

وی معیشت کشاورزان، تامین آب و تولید محصولات استراتژیک را از مولفه‌های اثرگذار در اجرای الگوی کشت برشمرد.

دهقان‌پور اضافه کرد: یکی از رویکردهای الگوی کشت بهبود معیشت کشاورزان، ایجاد بازار جذاب و تولید با توجه به نیاز بازار است.

وی تاکید کرد: کشاورزانی که الگوی کشت را رعایت کنند در پرداخت تسهیلات در اولویت قرار می‌گیرند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *