به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، رضا بهراملو در جمع اصحاب رسانه در سالن شهید خواستان ضمن گرامیداشت دهه مبارک فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: در دهه فجر امسال ۹۱ پروژه در بخش کشاورزی به ارزش ۷۰۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۱۳ پروژه در حوزه آب و خاک شامل احیا و بازسازی قنوات، سامانه نوین آبیاری و پوشش کانال‌های افتتاح می‌شود افزود: چهار پروژه نیز در حوزه امور عشایری، چهار مورد شرکت شهرک‌های کشاورزی و ۱۶ پروژه در بخش باغبانی به بهره‌برداری می‌رسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان یادآور شد: در حوزه تعاون روستایی یک پروژه، در بخش دام‌پروری هشت پروژه همچون پرورش گوسفند داشتی، گاوداری شیری و پرواری و در بخش دامپزشکی یک مورد پروژه افتتاح می‌شود.

وی با بیان اینکه در بخش شیلات و آبزی‌پروری پنج طرح قابل افتتاح است تصریح کرد: در حوزه صنایع کشاورزی و تبدیلی ۱۲ پروژه، در صنعت طیور پنج طرح و منابع طبیعی و آبخیزداری ۲۵ طرح افتتاح و به بهره‌‌برداری می‌رسد.

بهراملو تاکید کرد: ۱۳۲ میلیارد تومان تسهیلات بانکی، ۸۵ میلیارد تومان اعتبارات ملی و ۳۸ میلیارد تومان اعتبار استانی با احتساب خودیاری محقق شده که مجموعا ۹۱ طرح به ارزش ۷۰۰ میلیارد تومان افتتاح و به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه طرح‌های قابل افتتاح برای یک‌هزار و ۸۵۹ نفر اشتغال مستقیم و ۲ هزار و ۷۱۷ نفر اشتغال غیر مستقیم به دنبال دارد گفت: در حوزه بهینه سازی پروژه‌های آب کشاورزی ۶۷ پروژه به شکل همزمان در استان از محل پروژه‌های قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) به طور نمادین در تویسرکان کلنگ‌زنی می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در بخش دیگر به برپایی میز خدمت در ۱۰ روستای استان طی دهه مبارک فجر اشاره کرد و افزود: ویژه‌برنامه دهه فجر در یکصد روستا طی ۱۰ روز از جمله دیدار مردمی، برپایی میز خدمت، بررسی مشکلات کشاورزان و جشن انقلاب برگزار می‌شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: جشن انقلاب با مشارکت روستاهای همجوار به همت جهادگران و کشاورزان با حضور مسئولان استانی و کشوری برگزار خواهد شد.

بهراملو از تقدیر کشاورزان نمونه ملی استان در دهه فجر خبر داد و اظهار کرد: ۴۱ کشاورز نمونه ملی در روستاهای استان طی مراسمی با حضو خانواده تجلیل می‌شوند چراکه کشاورزان پیشرو، نخبگان عرصه تولید به حساب می‌آیند.

وی برگزاری جشن انقلاب امسال را متفاوت با سال‌های گذشته دانست و تاکید کرد: پروژه‌هایی دهه فجر با حضور مسئولان استانی و کشوری به افتتاح می‌رسد.

*نقشه راه، برنامه خاص کشاورزی همدان/ پایلوت اجرای الگوی کشت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه یک میلیون هکتار مساحت اراضی کشاورزی استان است به نحوی که سالانه ۴.۸ میلیون تن محصول تولید می‌شود یادآور شد: ۸۷ درصد محصولات زراعی استان وابسته به آب است بنابراین متولیان تولید، کشاورزان و بهره‌برداران باید از آب مراقبت کنند.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از آخرین یافته‌های علمی، بهره‌گیری از کشت‌های گلخانه‌ای و بهره‌مندی از یاوران تولید و کشاورزان نمونه ملی در استان گامی بزرگ در ارتقای بهره‌وری و مصرف بهینه آب به شمار می‌رود و مجدانه در دستور کار است.

بهراملو با اشاره به اینکه نقشه راه کشاورزی استان نیز از اقدامات ارزشی جهاد کشاورزی است متذکر شد: این مهم ماحصل تلاش شبانه‌روزی همکاران جهادی سازمان جهاد کشاورزی است.

وی با تاکید بر اینکه تدوین نقشه راه یعنی تولید تصادفی و سنتی به تولید برنامه محور تبدیل شده است تصریح کرد: تولید باید هدفمند باشد به طوری که از وضع موجود به وضع مطلوب ارتقا یابیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه نقشه راه کشاورزی نشان می‌دهد در هر بخش و در هر نقطه چه مقدار تولید نیاز است عنوان کرد: این مهم برای نخستین بار در کشور و در استان ایجاد شده به ویژه که مراحل تولید در سال زراعی جدید بر این اساس آغاز شده است.

وی در بخش دیگر با تاکید بر اهمیت اجرای الگوی کشت بیان کرد: الگوی کشت، طرحی آب‌محور و متمرکز بر محصولات کم‌آب‌بر است.

بهراملو در ادامه از پایلوت الگوی کشت در ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی استان خبر داد و افزود: با اجرای این میزان الگوی کشت در پایلوت طرح ۸.۵ میلیون مترمکعب ۸۵ میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی می‌شود به نحوی که با جذب اعتبار در بودجه سال ۱۴۰۳ این مهم عملیاتی خواهد شد.

*هر روستا، یک دامداری

وی در بخش دیگر اشاره به ایده کاربردی و تولیدمحور «هر روستا، یک دامداری» در استان گفت: با پیشنهاد سازمان جهاد کشاورزی همدان این طرح ارائه و با تایید وزارت جهاد کشاورزی در دستور پیگیری و مطالعات اولیه قرار گرفت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه در این طرح مولدسازی روستاهای استان مدنظر است افزود: اجرای طرح «هر روستا یک دامداری» در راستای تامین گوشت قرمز مورد نیاز استان و کشور تاثیر بسزایی دارد.

وی در ادامه یادآور شد: ارتقای بهره‌وری و افزایش تولید با بهره‌گیری از منابع موجود روستایی شماری از مزیت‌های این طرح است اگرچه اشتغالزایی روستایی، مولدسازی، مهاجرت معکوس و استفاده بهینه از منابع دیگر مزایای این طرح به شمار می‌رود.

بهراملو با تاکید بر استقبال معاون وزیر تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی‌ از این طرح تصریح کرد: همدان پایلوت اجرای طرح در نظر گرفته شده که با هماهنگی دستگاه‌های مرتبط جلسات کارشناسی و مطالعاتی در چند نوبت برگزار شده است.

*جوجه‌ریزی بی‌سابقه در همدان

وی در بخش دیگر از سخنانش در تشریح وضعیت جوجه‌ریزی استان با اشاره به ۴ میلیون و ۴۸ هزار و ۴۳۰ قطعه جوجه‌ریزی در دی ماه اظهار کرد: این رقم در طول سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان از تحقق ۱۳۴ درصدی جوجه‌ریزی طی دی ماه در ۱۵۶ واحد مرغداری استان خبر داد و افزود: میزان جوجه ‌ریزی مسال نسبت به سال گذشته رشد ۳۰ درصدی داشته به نحوی که ۲۹ میلیون و ۷۹۲ هزار قطعه از ابتدای سال تاکنون جوجه‌ریزی انجام شده است.

وی از همکاری مرغداران و تولیدکنندگان در این عرصه قدردانی کرد و گفت: جوجه‌ریزی با این حجم، رکورد استان را در سال‌های قبل شکسته به طوری که تحقق این رقم بی‌سابقه مرهون تعامل سازنده بین تولیدکنندگان و سازمان جهاد کشاورزی است.

وی از تامین مرغ شب عید و ماه مبارک رمضان خبر داد و اضافه کرد: با این حجم جوجه‌ریزی مرغ شب عید و ایام پایانی سال همچنین ماه مبارک رمضان در استان تامین شده و نگرانی از بابت تولید و عرضه مرغ وجود ندارد.

بهراملو با اشاره به روند ادامه‌دار جوجه‌ریزی در ماه‌های آخر سال یادآور شد: در حوزه تولید، عرضه و نظارت هیچ مشکلی وجود ندارد به ویژه که گوشت مرغ در استان سال گذشته ۵۳ هزار تن و در سال جاری ۶۳ هزار تن تولید شده است.

وی با تاکید بر اجرای سامانه توزیع هوشمند مرغ گرم اظهار کرد: سامانه هوشمند تعاون از تولیدکننده تا مصرف‌کننده در راستای نظم‌دهی وضعیت بازار، جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی و اخلال در عرضه مرغ راه‌اندازی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه سامانه توزیع هوشمند باعث شفافیت در حوزه تولید، کشتار و توزیع مرغ گرم و رصد و پایش همه ساعته می‌شود افزود: فامنین پایلوت اجرای این طرح است به نحوی که تولید و توزیع هوشمند از این شهرستان آغاز شده است.

وی اضافه کرد: همدان به عنوان استان پیشرو در این حوزه اقدام کرده از همین رو سامانه هوشمند توزیع هوشمند کالاهای اساسی طی روزهای آینده در سراسر استان اجرا می‌شود.

*رفع تداخلات اراضی تا پایان سال به اتمام می‌رسد

بهراملو با بیان اینکه از ابتدای اجرای طرح رفع تداخلات اراضی کشاورزی و منابع ملی ۸۸۹ پلاک در استان رفع تداخل شده است بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون ۴۶۶ پلاک رفع تداخل شده در حالی که این میزان از سال ۹۴ تا سال ۱۴۰۰ به مراتب کمتر بوده است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۷۲ درصد از پلاک‌های استان رفع تداخل شده است گفت: پلاک‌های باقی مانده استان حدودا ۳۴۰ مورد است که تا پایان سال به اتمام می‌رسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان یادآور شد: در هفت شهرستان استان بیش از ۹۹ درصد رفع تداخلات اراضی کشاورزی و منابع ملی انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه شناسایی تغییر کاربری غیرمجاز تصریح کرد: طی امسال بیش از برنامه ابلاغی و حدودا ۲ هزار مورد شناسایی انجام شده همچنین اجرای احکام موضوع ماده ۳، ۱۰۹ مورد و تبصره ۲ ماده ۱۰، ۵۵۰ مورد انجام شده است.

*تحقق ۴۰ درصدی کشت قراردادی در استان

بهراملو در بخش دیگر سخنانش با بیان اینکه برنامه ابلاغی کشت قراردادی در استان ۵۱۹ هزار و ۸۰۰ هکتار و در کشور ۷ میلیون و ۵۳۵ هزار هکتار است اظهار کرد: تاکنون ۴۰ درصد برنامه در استان محقق شده به طوری که از ابتدای اجرای طرح تاکنون ۲۰۶ هزار و ۲۲۹ هکتار از اراضی زیر پوشش کشاورزی قراردادی قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه همدان جزو استان‌های پیشرو در حوزه کشت قراردادی است گفت: غالب سطوح زیر کشت قراردادی استان زیر پوشش بیمه قرار گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان با اشاره به مزیت‌های کشت قراردادی اضافه کرد: تخفیف ۲۰ درصدی بیمه و پرداخت ۱۵۰ هزار تومانی به ازای هر تن گندم تحویلی شماری از مزایای این نوع کشت است.

وی با بیان اینکه پنج محصول گندم، جو، کلزا، گلرنگ و کاملینا زیر پوشش کشت قراردادی قرار دارند عنوان کرد: جو و دانه‌های روغنی برای اولین‌ بار زیر پوشش طرح کشاورزی‌ قراردادی قرار گرفته‌ است.

بهراملو در حوزه طرح جهش تولید دیمزارها یادآور شد: ۴۳۷ هزار هکتار برنامه ابلاغی طرح جهش تولید در دیمزارهای استان است که تاکنون ۳۳۰ هزار هکتار از طرح اجرا شده به طوری که ۳۰ هزار بهره‌بردار در اجرا مشارکت داشتند.

*احیای واحدهای تعطیل از اولویت‌های جهاد کشاورزی استان است

وی در این بخش از سخنانش با تاکید بر اینکه احیای واحدهای راکد و نیمه ‌تعطیل و به ظرفیت رساندن واحدهای تولیدی با جدیت دنبال می‌شود گفت: تیمی با حضور معاونان و کارشناسان خبره تشکیل شده که با بازدید میدانی از هر ۱۰ شهرستان و رصد وضعیت واحدهای تولیدی کشاورزی، احیای واحدهای راکد و نیمه تعطیل را در دستور کار دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون ۱۵۰ واحد تولیدی که بعضا دچار مشکلاتی بودند مورد بازدید میدانی قرار گرفته‌اند به نحوی که درصدد حل مسائل و مشکلات همچنین احیا، به ظرفیت رساندن و فعالیت واحدهای نیمه فعال به تعداد ۸۴ واحد برآمدیم.

وی گره‌گشایی از واحدهای تولیدی را ادامه‌دار دانست و اضافه کرد: بازگشت واحدهای نیمه‌تعطیل و تعطیل به چرخه تولید از اولویت‌های سازمان و مطابق با سیاست‌های وزارتخانه است.

بهراملو با تاکید بر اینکه همدان در صدر پرداخت تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ در کشور قرار گرفته است خاطرنشان کرد: از ابتدای سال طی بازدیدهای میدانی واحدهای نیازمند تسهیلات بررسی شدند و پس از ابلاغ منابع و سهمیه معرفی بانک عامل در دستور کار قرار گرفت.

وی متذکر شد: سهمیه ابلاغی به سازمان جهاد کشاورزی استان از محل تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ سال ۱۴۰۱ حدودا ۵۲۰ میلیارد تومان بوده که این رقم به طور کامل به بانک معرفی شده است.

*هوشمندسازی آبیاری

وی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه امنیت غذایی پایدار را با جدیت پیگیری می‌کنیم عنوان کرد: آب و خاک بستر تولید محصولات کشاورزی است از همین رو به منظور حفظ آب و خاک و سازگاری با شرایط موجود باید برنامه‌ریزی شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان با تاکید بر اینکه یک میلیون هکتار اراضی زراعی و باغی استان است که ۴۴۰ هزار هکتار آن اراضی آبی است خاطرنشان کرد: افزایش تولید ضمن حفظ آب و خاک در دستور کار است به نحوی که این مهم با رویکرد کشاورزی دانشی به نتیجه خواهد رسید.

وی با بیان اینکه ۲۹ درصد از اراضی کشاورزی کشور، حاصلخیز کلاس یک و ۲ است گفت: در راستای افزایش بهره‌وری و راندمان در بخش کشاورزی حرکت به سوی کشاورزی هوشمندانه از ضروریات است.

بهراملو اضافه کرد: طرح هوشمندسازی آبیاری در مزارع پایلوت در سطح کشور و استان اجرا شده به طوری که در ۱۲ مزرعه با کشت‌ها و سامانه‌های مختلف آبیاری بارانی و قطره‌ای در بخش زراعت و باغبانی استان نیز اجرا شده است.

وی به مساحت اجرای این طرح در ۲۰۰ هکتار از اراضی استان اشاره کرد و افزود: طرح در همه شهرستان‌های استان با همکاری کشاورزان پیشرو اجرا شده است‌.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان در تشریح بهینه سازی پروژه‌های آب کشاورزی یادآور شد: طی سه سال از محل عقد قرارداد با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) یک‌هزار رشته قنات، ایجاد ۶۰۰ استخر به عنوان طرح‌های کوچک تامین آب و انتقال آب با لوله و احداث و بهسازی کانال‌های آبیاری عمومی حدودا ۳۰۰ کیلومتر انجام می‌شود.

وی در ادامه متذکر شد: ۲ هزار و ۴۷۷ رشته قنات در استان به طول ۹۴۶ کیلومتر باعث شده همدان رتبه پنجم کشوری در سامانه ثبت قنوات را کسب کند.

بهراملو با اشاره به جذب ۹۵ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات ماده ۵۶ در شهرستان‌های رزن و درگزین گفت: ۱۱۲ پروژه آب و خاک از جمله بازسازی و احیای ۶۸ رشته قنات و ۴۴ پروژه کانال‌های آبرسانی با جذب این میزان اعتبار در این دو شهرستان به اتمام رسیده است.

*توسعه صنعت شیلات در استان

وی در تشریح وضعیت صنعت شیلات استان با بیان اینکه تا پایان سال تولید بیش از ۷ هزار تن ماهی سردابی و گرم‌آبی پیش‌بینی شده است تصریح کرد: تولید ماهیان زینتی و زالوی طبی نیز ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه پیش‌بینی می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان یکی از اولویت‌های سازمان را توسعه صنعت شیلات و پرورش آبزیان دانست و گفت: در تلاشیم با افزایش تولید، افزایش سرانه مصرف در استان نیز محقق شود.

وی به پیگیری تولید ماهی تیلا پیا در استان اشاره کرد و افزود: این ماهی با مصرف کم آب‌‌، تراکم بالا و تولید در محوطه‌های بسته و کوچک فرصتی برای تولید بیش از پیش آبزیان و افزایش سرانه مصرف در استان محسوب می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *