پرداخت حدود ۸۵% مطالبات چایکاران با تولید بیش از ۱۱۶ هزار تن برگ سبز چای

رییس سازمان چای کشوربیان کرد: تاکنون بیش از ۸۱۳ میلیارد تومان مطالبات چایکاران پرداخت شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، حبیب جهانساز بیان کرد: از این میزان خرید ۷۶% سهم دولت بوده و ۲۴% دیگر از سهم دولت باقی مانده که برای پرداخت به موقع وجه چایکاران، مکاتبات و اقدامات لازم را برای تخصیص پول از سازمان برنامه و بودجه کشور انجام داده‌ایم.

رئیس سازمان چای کشور، سهم پرداختی کارخانجات دولت به چایکاران را تاکنون حدود ۹۰% اعلام کرد.

وی افزود: خرید برگ سبز چای از چایکاران مازندران و گیلان به دلیل شرایط اقلیمی با موافقت و ابلاغ وزیر جهاد کشاورزی تا ۱۰ آبان ۱۴۰۱ ادامه داشت.

جهانساز ادامه داد: به رغم تغییرات اقلیمی و خشکسالی شدید در سال جاری  تا ۱۰ آبان بیش از ۱۱۶هزار و ۳۱۶ تن برگ سبز چای به ارزش ۹۴۹ میلیارد تومان خریداری و بیش از ۲۶ هزار ۱۷۱ تن چای خشک تولید شده است.

وی با اشاره به کاهش حدود 13درصدی تولید برگ سبز چای نسبت به سال گذشته  بیان کرد: اگر عملیات بهزراعی و افزایش سطح احیای باغات چای را نداشتیم، امسال با کاهش بیش از ۲۵ درصد تولید برگ سبز چای روبرو بودیم.

وی ادامه داد: در اردیبهشت امسال، علاوه بر سرمای دیررس، در فصل بهره‌برداری نیز میزان بارندگی تقریبا یک سوم ، حد نرمال بود که خساراتی به باغات چای کشور وارد کرد.

جهانساز افزود: ۸۰% باغات چای کشور در اراضی دیم، و وابسته به بارندگی هستند و گیاه چای شدیدا به رطوبت هوا و خاک نیازمند است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *