به گزارش خبرگزاری فارس همدان، ناصر دوات‌گر در هفتمین همایش استانی گرامیداشت روز خاک در همدان با بیان اینکه معمولا اهمیت آب مشهود است اما موضوع خاک خیلی محسوس نیست یادآور شد: کارکردهای خاک بسیار متنوع است که برای مثال می‌توان به نقش آن در کاهش آلودگی آب یا تغییر اقلیم اشاره کرد.

وی با تاکید بر اینکه سیاست‌ها و خط مشی‌ها باید به سمتی رود که خاک سالم باشد گفت: از ۱۶۵ میلیون هکتار اراضی کشور تنها ۱۸.۵ میلیون هکتار اراضی باغی و زارعی است.

سرپرست دفتر امور خاک معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: از این میزان نیز ۵ میلیون هکتار خاک کلاس یک و ۲ به عبارتی حاصلخیز است که اغلب در استان‌های شمالی و غربی متمرکز شده است.

وی با بیان اینکه ذات خاک در مناطق خشک و نیمه خشک شور است و محرومیت ذاتی دارد تصریح کرد: با تشریح این میزان خاک حاصلخیز باید با مشارکت کشاورزان و فارغ‌التحصیلان تولیدات کشاورزی افزایش یابد.

دواتگر با بیان اینکه خاک در ایران کم و ذاتا فقیر است اگرچه نسبت به تغییرات محیطی نیز حساس است عنوان کرد: بخشی از آسیب‌هایی که به خاک وارد می‌شود انسانی و بخش دیگر طبیعی است.

وی ادامه داد: از آسیب‌های انسان‌ساز تغییر کاربری‌هاست همچون تبدیل خاک به بتن یا تبدیل کشت به خشت به طوری که هر ساعتی در کشور رقمی از اراضی به بتن تبدیل می‌شود.

سرپرست دفتر امور خاک معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگر با تاکید بر اینکه فرسایش در برخی مناطق کمتر و در برخی دیگر بیشتر است یادآور شد: بخشی از شوری خاک در کشور انسان‌ساز و بخشی دیگر طبیعی است.

وی به بیان اینکه ۱۰ میلیون هکتار از اراضی کشور به درجات مختلف شور است ادامه داد: توصیه‌های حفظ خاک از جمله جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی، اصلاح مصرف کود و تلاش برای ترویج مدیریت مناسب خاک جدی گرفته شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *