به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، سید احمد رضا سیدعلیان مورخ ششم شهریور ماه در حاشیه افتتاح دو واحد گاوداری در شهرک دام چگنی در گفت‌وگو با رسانه‌ها با اشاره به اینکه سالانه ۲ میلیون‌تن شیر و ۹۰۰ هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید می‌شود، عنوان کرد: سالانه دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن گوشت مرغ و یک میلیون و دویست هزار تن تخم مرغ در کشور تولید می‌شود.

وی بیان کرد: نوسانات قیمت در صنعت دام و طیور که ۷۵ درصد آن ناشی از تحریم‌ها است، گاهی قابل تحمل نیست.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه امور دام وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد هزینه دامداری‌ها مربوط به خوراک دام است، عنوان کرد: متاسفانه برای تامین بخش قابل توجهی از نهاده‌های دامی وابسته هستیم، ۳۲ میلیون تن نیاز علوفه‌ای و بین ۱۸ تا ۲۱ میلیون تن دانه یا نهاده دامی نیاز کشور است.

سید علیان گفت: با توجه به شرایط کشور و بحران آب باید به سمت کشت گیاهان کم آب بر و کشت پاییزه حرکت کنیم. وی تأکید کرد: کشاورزان و تولید کنندگان با توجه به سطح آب چاه‌ها به سمت کشت پاییزه بروند، انتظار داریم تریتیه‌کاله، ذرت خوشه‌ای، سورگوم دانه‌ای و علوفه‌ای، چغندر علوفه‌ای، ماشک و نخود علوفه‌ای توسط کشاورزان کشت شود، تا وابستگی‌کشور در حوزه تامین نهاده‌ها به حداقل برسد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه امور دام وزارت جهاد کشاورزی گفت: ذرت علوفه‌ای باید جای خود را به تدریج به گیاهان کم آب بر بدهد، در طرح الگوی کشت روی این موضوع کار می‌کنیم، همچنین باید کنجاله‌های غیر از کنجاله سویا در رژیم دام و طیور گنجانده شود.

سید علیان با بیان اینکه وابستگی ما در حوزه تامین نهاده دامی ۸۵ درصد است، تاکید کرد: در یک برنامه پنج ساله با کشت گیاهان کم آب بر می‌توانیم وابستگی به واردات نهاده‌های دامی را به زیر ۴۰ درصد برسانیم.

وی تأکید کرد: امنیت غذایی ما بر پایه آب و خاک است نه مرغ و تخم مرغ، بنابراین باید بهترین بهره‌وری از آب و خاک صورت بگیرد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه امور دام وزارت جهادکشاورزی با اشاره به اینکه ۶۴۰ شهرک دام در کشور داریم که با همه ظرفیت فعال نیستند، گفت: تامین نهاده‌ها و مباحث پیچیده اقتصادی باعث شده که شهرک‌های دام با همه ظرفیت فعال نباشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *