به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، ‏روح اله درویش خضری، سرپرست دفتر یکپارچگی و بهره‌وری اراضی کشاورزی سازمان امور اراضی کشور گفت: تاکنون ۳۱۶ پایلوت تجمیع و یکپارچگی اراضی کشاورزی به مساحت ۱۶۳ هزار هکتار از سوی ۲۵ استان کشور تهیه و به سازمان امور اراضی کشور اعلام شده است.

وی اظهار کرد: منتظریم ۷ استان دیگر نیز طرح‌های پایلوت خود را نهایی و به سازمان امور اراضی کشور معرفی کنند.

وی یکپارچگی و تجمیع اراضی کشاورزی را از سیاست‌های کلی نظام و برنامه‌های اولویت‌دار دولت و وزارت جهاد کشاورزی عنوان و تصریح کرد: یکپارچگی و تجمیع اراضی کشاورزی با هدف افزایش بهره‌وری‏ و تولید‏ در واحد سطح، افزایش ضریب مکانیزاسیون‏‏، حفظ منابع تولید، اقتصادی کردن تولید و اجرای الگوی کشت اجرا می‌شود.

درویش خضری یکپارچگی و تجمیع اراضی کشاورزی را از وظایف اصلی سازمان امور اراضی کشور دانست و گفت: از سال ۱۳۸۵ تا ابتدای ۱۴۰۲ نزدیک به ۱۳ هزار هکتار تجمیع و یکپارچگی اراضی کشاورزی در کشور انجام شده که رقم پایینی است.

وی با بیان این که اجرای طرح‌های تجمیع و یکپارچگی اراضی کشاورزی نیاز به حمایت‏، هماهنگی نهادهای ذی‌ربط، فرهنگ‌سازی، مستندسازی، اقدامات ترویجی و کارهای میدانی دارد‏، اظهار داشت: استان‌هایی مانند لرستان، زنجان، قزوین و خراسان رضوی بیشترین تجمیع و یکپارچگی اراضی کشاورزی را انجام داده‌اند.

درویش خضری درباره مشوق‌های تجمیع و یکپارچگی اراضی کشاورزی توضیح داد: در قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی دو مشوق در نظر گرفته شده که یکی از آن مربوط به وزارت جهاد کشاورزی و مشوق دیگر در حوزه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است.

وی ادامه داد: آن بخش از فرآیند تجمیع اراضی که ماهیت حقوقی و ثبتی دارد از ماده (۴) قانون ثبت تبعیت می‌کند و این موارد شامل مشوق‌هایی نظیر معافیت‌های عوارض و مالیات است و توسط سازمان ثبت اسناد و املاک صادر می‌شود.

سرپرست دفتر یکپارچگی و بهره‌وری اراضی کشاورزی سازمان امور اراضی کشور اذعان داشت: بسته‌های تشویقی وزارت جهاد کشاورزی برای یکپارچگی و تجمیع اراضی شامل اجرای سامانه‌های نوین آبیاری تحت فشار است به طوری که اگر تجمیع اراضی در قالب شرکت‌های سهامی زراعی، کشت و صنعت و یا تعاونی تولید صورت گیرد‏، ۱۰۰ درصد هزینه‌های آن توسط دولت پرداخت می‌شود، اما در شرایط عادی ۸۵ درصد هزینه‌ها از سوی دولت و مابقی آورده کشاورز خواهد بود.

وی با اذعان به این که مشوق‌ها برای تجمیع و یکپارچگی اراضی کشاورزی در حوزه نهاده‌های تولید مانند کود، سم و بذر نیز به کشاورزان تعلق می‌گیرد، تصریح کرد: برای تشویق کشاورزان، بخشی از کود با یارانه‌های ویژه توزیع می‌شود.

درویش خضری ادامه داد: توزیع بذرهای اصلاح شده میان کشاورزانی که در طرح‌های تجمیع و یکپارچگی اراضی مشارکت می‌کنند از دیگر مشوق‌ها به شمار می‌رود.

وی همچنین به ارائه تسهیلات یارانه‌دار خارج از نوبت توسط بانک‌های عامل نیز اشاره کرد و گفت: بانک کشاورزی به عنوان یکی از اعضای کارگروه ملی یکپارچگی و تجمیع اراضی کشاورزی، موظف است تسهیلات یارانه‌دار خارج از نوبت و با دوره بازپرداخت بلندمدت به کشاورزان با اولویت ویژه ارائه دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *