محمد رضا احمدی نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی در گفت‌گو با خبرنگار پارلمانی باشگاه توانای خبرگزاری فارس با بیان اینکه گیلان یک قطب خوب کشاورزی است، گفت: متاسفانه با سیاست‌های غلط، کشاورزی در این استان نابود شد و با واردات بی‌رویه برنج به این استان برنج کشاورزان روی دستشان ماند و فروش نرفت و کشاورزان با ورشکستگی مواجه هستند.

وی افزود: برنج سال جدید برداشت شد اما با فروش نرفتن برنج‌های سال قبل در شالیکوبی‌ها جایی برای برنج‌های جدید وجود ندارد.

این نماینده رشت در مجلس با بیان اینکه متأسفانه کشاورزان به بانک‌ها بدهکار هستند، افزود: به دلیل واردات بی‌رویه برنج به کشور صورت، برنج ها به فروش نرفت؛ در این میان تنها واردکنندگان سود بردند و تولید داخلی با ورشکستگی مواجه شد‌.

احمدی تأکید کرد: برنج‌کاران به شدت معترض هستند و به نمایندگان مراجعه می‌کنند اما ما پاسخی برای آن‌ها نداریم.

نماینده رشت در مجلس یاد‌آور شد: در حال حاضر کشاورزان انگیزه‌ای برای برداشت محصول جدید ندارند چرا که نمی‌دانند خریداری برای محصول جدید آن‌ها وجود دارد یا نه؟.

وی خاطر نشان کرد: کشاورزان ما از تولید محصول دلسرد هستند. بسیاری از برنج‌کاران سال گذشته، برنج خود را زیر قیمت به فروش رساندند، چرا که خریداری برای آن وجود نداشت.

براساس بند ۸ فصل دهم قانون مقررات صادرات و واردات کشور، واردات و ترخیص برنج در فصل برداشت ممنوع و زمان این ممنوعیت از ابتدای مردادماه هر سال تا پایان آبان‌ماه همان سال تعیین شده است، اما در اجرای مصوبات سی‌امین جلسه ستاد تنظیم بازار مورخ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱، این ممنوعیت از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای سال ۱۴۰۱ لغو شده بود و واردات بی رویه برنج در سال گذشته باعث شد تا برنج داخلی بفروش نرود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *