به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، محمدمهدی برومندی معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در جلسه بررسی وضعیت تولید و صادرات مرکبات مازندران گفت: مازندران استان بسیار مهمی از سرمایه‌های انسانی ارزشمند و ظرفیت های خدادادی در تولید محصولات کشاورزی و امنیت غذایی کشور است و جایگاه ویژه‌ای دارد که علاوه بر تامین نیاز استان، بخشی از نیاز کشور و سبد صادرات را نیز بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه پایداری تولید در مازندران باید مدنظر باشد، افزود: افزایش تولید و افزایش بهره‌وری را در کنار هم داشته باشیم که از طریق کشاورزی علمی و دقیق به دست می‌آید و باید از باغداری معیشتی به باغداری مدرن برسیم.

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه شناسه‌دار کردن محصول و شناسنامه‌دار شدن باغات و تولید و صادرات قراردادی از مازندران آغاز شد و به سایر استان ها تسری پیدا کرد که در راستای باغداری نوین است.

وی گفت: مجموعه صادراتی روماک در استان مازندران مجموعه‌ای است که بارها توانست نظر موافق کشورهای روسیه، هندوستان و چین را در سلامت و کیفیت محصول جلب و راه صادرات را باز کند.

برومندی با بیان اینکه شرکت‌های صادرکننده کیوی را محدود کردیم تا بتوانیم بر اساس استانداردهای کشور هدف صادرات هدفمند داشته باشیم، افزود: اگر تجارت و صادرات هدفمند باشد باعث می‌شود کشاورز و باغدار به سود متعارف و منطقی برسند.

وی باغداری دانش‌محور را راه رسیدن به تولید پایدار عنوان کرد و گفت: پژوهشکده مرکبات کشور که در مازندران واقع است باید کانون تولید نهال گواهی شده باشد و نیاز استان را تامین و تولید کند.

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه کود یارانه‌ای بخش باغبانی کشور تامین و در اختیار باغداران قرار گرفت، گفت: اتاق مشترک و پنجره واحد جهاد کشاورزی، گمرک و اتاق بازرگانی در استان تشکیل شود تا صادرکننده منتظر تاییدیه‌های گمرکی و قرنطینه‌ای نباشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *