به گزارش خبرگزاری فارس از جیرفت، معاون وزیر جهاد کشاورزی پیش از ظهر امروز در رویداد ملی فناورانه آفت سرخرطومی حنایی خرما اظهار داشت: جنوب استان کرمان با تولید ۵/۴ میلیون تن محصولات کشاورزی و ظرفیت‌های دانش‌بنیان کشاورزی یکی از مناطق استراتژیک کشور در بحث کشاورزی و در تامین سبد غذایی نقش اساسی ایفا می کند.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: اگر کشاورزی مسأله اول منطقه جنوب شود با توجه به دانش‌بنیان شدن کشاورزی شاهد افزایش تولید و ارتقای بهره‌وری خواهیم بود و افزایش تولید گندم نمونه دانش‌بنیان شدن و توجه به این بخش است.

سید مجتبی خیام نکویی ابراز داشت: الگوی کشت در ۳۱ استان کشور و جنوب استان کرمان تدوین شده است و ارزیابی‌های انجام شده حاکی از اهتمام ویژه مسؤولان سازمان جهاد مشاورزی جنوب به این بخش است.

وی خاطر نشان کرد: محصولات استراتژیک و تولید این محصولات جز اولویت‌های کشور است و در سال گذشته نسبت به دو سال قبل بدون افزایش زیر کشت، ۶ میلیون تن افزایش تولید گندم داشته‌ایم و این نشان از ظرفیت بهره‌وری در کشور است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان استراتژیک بودن خرما و لزوم توجه به عدم خام فروشی این محصول، بیان کرد: تنوع تولیدات و ارزش افزوده خرما مورد غفلت قرار گرفته و مسؤولان و بهره‌برداران باید به بحث ارزش افزوده خرما توجه جدی داشته باشند.

خیام نکویی با بیان لزوم گذر از کشاورزی سنتی و توجه ویژه به کشاورزی دانش‌بنیان عنوان کرد: هر فعالیتی در بخش کشاورزی باید مبتنی بر دانش، فن‌آوری روز و افزایش ضریب نفوذ دانش در این بخش باشد و نتیجه دانش‌بنیان شدن کشاورزی ارتقای بهره‌وری، حفظ منابع پایدار و حفظ ذخایر ژنتیکی خواهد بود.

وی آفت سرخرطومی خرما را یکی از مهمترین معضلات مناطق خرماخیز دانسته و یاد آور شد: آفت سرخرطومی خرما در منطقه جنوب استان کرمان از سال ۱۳۹۵ شروع شده و لازم است محققین و مسؤولان کشاورزی با برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت به مبارزه با این آفت بپردازند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: مهمترین عامل مبارزه با این آفت بحث آموزش، ترویج و مشارکت مردم است و این مشارکت باید توسط حوزه آموزش و ترویج فراهم شود.

خیام نکویی با بیان لزوم تقویت ایستگاه‌های قرنطینه‌ای برای عدم جابه‌جایی پاجوش‌های آلوده ابراز کرد: انتظاری که وجود دارد این است که ایستگاهای قرنطینه به صورت جدی با ردوبدل کردن پاجوش‌های آلوده برخورد و آنها را امحا کنند.

وزارت جهاد کشاورزی با آفت سرخرطومی حنایی خرما مبارزه کند

امام جمعه جیرفت نیز در این جلسه گفت: آفت سرخرطومی حنایی خرما در جنوب و شرق کرمان نخلداران این مناطق را دچار ضررهای زیادی کرده است.

حجت‌الاسلام میثم تارم با بیان لزوم توجه بیشتر وزارت جهاد کشاورزی به مبارزه با این آفت ابراز داشت: جنوب استان کرمان تک محصولی نیست اما باغات و نخیلات نقش تعیین کننده‌ای در معیشت مردم منطقه دارند و مسؤولان باید توجه ویژه‌ای به مبارزه با این آفت داشته باشند.

در مبارزه با این آفت موفق بوده‌ایم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان نیز در این نشست بیان کرد: مجموعه سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان با توجه به تحقیقات و آموزش در خدمت به جامعه کشاورزی بسیار موفق بوده است.

احمد احمدپور با بیان دستاوردهای تحقیقاتی سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان گفت: با اقدامات انجام شده در مبارزه با این آفت موفق بوده‌ایم و نگاه سازمان در این زمینه توجه به پژوهش و آموزش است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *