رضا غیاثی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: برای کنترل مناسب و اصولی آفات و بیماری‌های گیاهی نیاز است تا از انواع روش‌های کنترلی از جمله زراعی، مکانیکی و نیز بیولوژیک استفاده شود ضمن اینکه تنها در موارد خاص مثل زمانی که جمعیت یا میزان بروز آفات و بیماری‌های گیاهی بالا باشد، استفاده از سموم شیمیایی توصیه می‌شود.

وی کاهش مصرف سموم شیمیایی، حفاظت از محیط زیست و کاهش هزینه‌های تولید را از مهمترین مزایای اجرای طرح مبارزه بیولوژیک با کرم ساقه‌خوار برنج عنوان کرد و افزود: زنبور تریکوگراما یکی از زنبورهای پارازیت بسیار کوچک است که با قراردادن تخم خود در داخل تخم آفت ساقه‌خوار برنج با استفاده از محتویات تخم آفت موجب از بین رفتن آن شده و به جای لارو آفت، زنبور تریکوگراما از آن خارج می شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گیلان خاطرنشان کرد: هزینه کنترل بیولوژیک کرم ساقه‌خوار برنج با استفاده از نصب تریکوکارت «کارت‌های حاوی تخم زنبور تریکوگراما» در استان، در هر هکتار ۱۸۰ هزار تومان است.

وی اظهار کرد: تریکوکارت‌ها در زمان مناسب که البته با نمونه‌برداری‌های انجام شده توسط شبکه مراقبت گیاه‌پزشکی شهرستان‌های گیلان و توسط واحد حفظ‌ نباتات هر شهرستان تعیین می‌شود، در اختیار کشاورزان متقاضی قرار می‌گیرد.

غیاثی خاطرنشان کرد: کشاورزان علاقمند در گیلان می‌توانند با مراجعه به واحد حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و یا مراکز خدمات کشاورزی برای این نوع مبارزه با آفت اطلاعات بیشتری کسب کنند.

وی اظهار کرد: کنترل بیولوژیک آفات در استان در سطحی از باغات چای نیز با استفاده از رهاسازی کفشدوزک کریپتولموس علیه شپشک آردآلود و در بخشی از باغات کیوی نیز با رهاسازی زنبور پروسپالتلا علیه شپشک سفید توت انجام می‌شود.

زنبور تریکوگراما حشره ریز و ظریفی است که حدود یک میلیمتر طول دارد و متعلق به خانواده‌ای از زنبورها تحت نام علمی Trichogrammatidae است. یکی از ۸۰ جنس خانواده Trichogrammatidae که دارای بیش از ۲۰۰ گونه در سراسر جهان است.

برای کنترل بیولوژیک جمعیت آفات، امروزه گونه‌های مختلف زنبور تریکو گراما از اهمیت زیادی مخصوصاً در امر مبارزه با گونه‌های مختلف پروانه‌هایی از خانواده‌های pyralidae و Noctuidae برخوردار هستند. این امر برای پرورش، تکثیر انبوه و رهاسازی این عوامل کنترل کننده زمینه مساعدی را در سطح جهان و ایران فراهم کرده و طبق آمارهای اعلام شده بین‌المللی سطح زیر پوشش جهانی زنبور تریکوگراما سالانه با نوسان بین ۷۰-۲۰ میلیون هکتار مزرعه، باغ، جنگل و مرتع است و کشورهای روسیه و چین با بیش از ۱۰ میلیون هکتار کاربرد تریکوگراما در جهان مقام نخست را دارند.

زنبور تریکوگراما برای یافتن تخم میزبان در مزرعه، پروازهای کوتاهی انجام می‌دهد و با ایجاد سوراخ در پوسته تخم آفت در داخل آن ۲-۱ عدد تخم قرار می‌دهد، بعد از ۱۲-۸ روز (در دمای ۲۸-۲۵ درجه سانتی‌گراد) زنبور از داخل تخم خارج می‌شود و هر زنبور ماده در حدود ۷۰-۴۰ عدد تخم میزبان (آفت) را پارازیت (آلوده) می‌کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *