مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی هرمزگان گفت: مبارزه با آفت سن غلات در سطحی افزون بر ۱۳ هزار و ۹۵۶ هکتار از اراضی زراعی این استان انجام شده است.

به گزارش خبرنگار ایانا از استان هرمزگان، الهام اسدپور با اشاره به رسیدن جمعیت آفت غلات به حد خسارت اقتصادی افزود: عملیات کنترل شیمیایی بر علیه آفت بسیار خسارت‌زای سن غلات در استان هرمزگان از هفتم اسفندماه پارسال آغاز شد و تا هفدهم اردیبهشت ماه جاری ادامه داشت.

 وی با بیان اینکه در سال زراعی (۱۴۰۱-۱۴۰۲) افزون بر یک هزار و ۸۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی هرمزگان به کشت گندم و جو اختصاص یافته است، عنوان کرد: با افزایش سطح زیرکشت حدود 30 درصدی نسبت به سال قبل روبرو بوده‌ایم.

مدیریت حفظ نباتات جهادکشاورزی هرمزگان یادآور شد: بیشترین سطح زیرکشت محصول استراتژیک گندم و جو در استان هرمزگان مربوط به شهرستان حاجی آباد با افزون بر 11 هزار هکتار است.

اسدپور، در راستای وظایف ذاتی خود در حفظ و صیانت از تولیدات گیاهی در برابر عوامل خسارت‌زا از زمان مشاهده آفت سن غلات در ۱۸ بهمن ماه سال گذشته بیش از ۳۵ هزار هکتار از مزارع گندم و جو استان هرمزگان به صورت مستمر توسط کارشناسان مدیریت حفظ نباتات ستاد و شهرستان‌های دارای کشت مورد پایش قرار گرفت.

وی با بیان اینکه علـف‌هـای هـرز یکی از عوامل کاهنـده محصـولات زراعی مختلـف از جمله گنـدم هسـتند، بیان کرد: علـف‌هـای هـرز بـرای کسـب منابـع رشـدی “آب، مـواد غذایـی، نـور” بـا گونـه‌هـای زراعـی بـه رقابت می‌پردازند.

طبق اعلام سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، در سال زراعی جاری ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان هرمزگان به زیرکشت گندم رفته است که  پیش‌بینی می‌شود بیش از ۶۵ هزار تن محصول با رشد ۴۰ درصدی نسبت به سال زراعی پارسال برداشت شود.

«شیرودی»، «چمران»، «سیروان»، «برات»، «مهرگان» و «دروم» به علت مرغوبیت و سازگاری با منطقه از مهم‌ترین ارقام گندم کشت شده در استان هرمزگان است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *