به گزارش خبرنگار مهر، جهرم شاکریان ظهر چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران، افزود: در منطقه کوشک مشکلاتی وجود دارد، اما خدمات قابل توجهی هم در این منطقه از جمله تأمین آب، احداث پمپاژ و اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار در بیش از ۲۰۰ هکتار از باغات کوشک انجام شد.

وی ابراز داشت: احداث یک هزار متر کانال بتنی، احداث سه باب استخر ذخیره آب، خرید و نصب ۲ دستگاه فیلتراسیون، توزیع نهال رایگان در کنار برگزاری بیش از هشت کلاس آموزشی انجام شد.

شاکریان تصریح کرد: در مورد آفتی که در باغات کوشک به آن اشاره کردید، نکته نخست اینکه همه باغات با چنین آفتی مواجه نیستند و فقط چند باغ با این مشکل مواجه شدند و گزارشی که برخی رسانه‌ها در مورد خراب شدن کل محصول این منطقه منتشر کردند بیش از آنکه حمایت از باغداران باشد، بازار فروش انارهای باکیفیت منطقه کوشک را با چالش مواجه می‌کند.

وی گفت: باغ و باغداری با افت و بیماری عجین است و بدون شک اگر توصیه‌های علمی و فنی کارشناسان کشاورزی در مزارع و باغات به کار گرفته نشود، شاهد خسارت جدی به محصولات خواهیم بود.

شاکریان با تاکید بر اینکه در این زمینه جهاد کشاورزی به وظیفه خود عمل کرده است، بیان کرد: طبیعی است که استقبال کشاورزان و عمل به توصیه‌های فنی و علمی امری اختیاری است و نمی‌شود کسی را به کاری اجبار کرد.

شاکریان گفت: به عنوان مثال یکی از علل گسترش آفت کرم گلوگاه انار عدم آبیاری به موقع و مناسب است که اگر باغداری به هر دلیلی این کار را انجام ندهد، نمی‌توان جهاد کشاورزی را مقصر دانست.

وی وظیفه جهاد کشاورزی را برگزاری کلاس‌های آموزشی عنوان کرد و گفت: جهاد کشاورزی این کار را انجام داده است.

مدیر جهاد کشاورزی بویراحمد تصریح کرد: این‌ها در حالی است که آفت کرم گلوگاه انار از آفات خصوصی خسارتزا به باغات انار بوده و در زمره آفات عمومی و همگانی قرار ندارد.

شاکریان گفت: مدیریت و کنترل این آفت بر عهده باغداران است، اما با این وجود اقداماتی ترویجی و آموزشی از سوی جهاد کشاورزی به باغداران ارائه شد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود.

وی افزود: این نکته نیز ضروری است که کنترل شیمیایی این آفت، به دلیل گذراندن تمامی مراحل رشد درون میوه، گذاشتن تخم‌ها درون تاج و روی پرچم‌ها، بالا بودن تعداد و تداخل نسل کارایی مناسبی ندارد.

شاکریان تصریح کرد: از این منظر نیز کوتاهی انجام نگرفته است، اما در خصوص مبارزه بیولوژیک و انتقال این دانش در بین باغداران کوشکی اقدامات خوبی انجام شد.

شاکریان با اشاره به برخی اقدامات در مبارزه با این آفت گفت: سازمان جهاد کشاورزی استان در سال‌های گذشته «از سال ۱۳۸۶ تا کنون» با اجرای ده‌ها کلاس آموزشی-ترویجی «مدیریت تلفیقی مبارزه با آفت کرم گلوگاه انار» و تهیه اطلاعیه و کتابچه سعی بر انتقال دانش و تجربه به باغداران محترم منطقه کوشک داشته است.

وی بیان کرد: در جهت آموزش روش‌های نوین مبارزه و کاهش مصرف سموم شیمیایی، «تله های فرومونی مخصوص کرم گلوگاه انار» در انارستان‌های مذکور نصب و تاریخ مناسب مبارزه تعیین از طریق رسانه‌ها و مراکز جهاد کشاورزی دهستانها به اطلاع باغداران رسانده شده است.

شاکریان خاطرنشان کرد: همچنین این سازمان با تهیه و توزیع دستگاه‌های مکانیکی تاج تراش، تله‌های نوری، زنبور تریکوگراما و مواد بیولوژیک و دوست‌دار طبیعت مانند محلول B.t و پودر کائولین بصورت کاملاً رایگان تلاش خود را در جهت حمایت باغداران آن منطقه انجام داده است.

شاکریان گفت: کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی و کلینیک‌های گیاه پزشکی در طول سال آماده همکاری با باغداران هستند و شهرستان بویراحمد با داشتن ۲۲ داروخانه گیاه پزشکی مجهز با سموم شیمیایی و غیر شیمیایی متنوع هیچ گونه کمبودی در ارائه خدمات به باغداران نداشته و در هر زمان و در جای جای استان عزیزمان در کنار تمامی بهره برداران بخش کشاورزی خواهند بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *