نادر تقی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به همه‌گیری بیماری خطرناک سفیدک دروغی سیب زمینی در کل مزارع سیب زمینی استان اردبیل اظهار کرد: کشاورزان با توجه به شیوع بیماری سفیدک دروغی فوراً نسبت به سمپاشی مزارع خود با یکی از قارچکش‌ها اقدام کنند.

وی افزود: این بیماری با نام دیگر فیتوفترا به دلیل بارندگی‌های مکرر و افزایش رطوبت توأم با افزایش دما در منطقه شیوع پیدا کرده که در صورت سهل انگاری در سمپاشی مزارع قطعاً خسارت جبران ناپذیری به محصول سیب زمینی وارد خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با بیان اینکه لازم است کشاورزان سمپاشی را بعد از یک هفته با رعایت تناوب قارچ‌کش، تکرار کنند، گفت: استفاده از قارچ‌کش‌های «رزالاکسیل»، «اکروبات‌ام‌زد»، «اکویشن‌پرو»، «پروکسانیل»، «اینفینیتو» و «رانمن» برای سم‌پاشی مزارع توصیه می‌شود.

تقی‌زاده بیان کرد: محصول سیب زمینی در تأمین امنیت غذایی و سایر آیتم‌های اقتصادی در کشور بسیار حائز اهمیت بوده و اقتصاد و معیشت بسیاری از کشاورزان به این محصول بستگی دارد.

وی با اعلام آماده‌باش برای جهاد کشاورزی استان و کشاورزان منطقه خاطرنشان کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان از تمامی امکانات خود برای مبارزه و جلوگیری از گسترش بیماری سفیدک دروغی استفاده خواهد کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *