به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از صدا و سیما، سخنگوی صنعت آب با اعلام این مطلب گفت: بخش آب برنامه هفتم یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که طی سال‌های گذشته در حوزه آب تنظیم شده و دولت در این برنامه تلاش کرده است تا مشکلات آب را به صورت نقطه‌ای مورد هدف قرار داده و برای حل آن‌ها اقدام کند.

بزرگ‌زاده افزود: لایحه‌ای که در بخش آب برنامه هفتم به مجلس تقدیم شد، جامع و کامل است و امیدواریم آن چیزی که در مجلس شورای اسلامی در رابطه با بخش آب برنامه هفتم به تصویب می‌رسد، با لایحه پیشنهادی دولت بیشترین شباهت را داشته باشد تا بتوانیم بر اساس آن نسبت به حل مشکلات اساسی حوزه آب اقدام کنیم.

وی با اشاره به اهمیت کنتور‌های هوشمند و نقش آن در مدیریت مصرف آب چاه‌های کشاورزی تاکید کرد: از جمله اقدامات مهمی که وزارت نیرو با هدف مدیریت و کنترل میزان برداشت و مصرف آب‌های زیر زمینی در بخش چاه‌های کشاورزی در دستور کار خود قرار داده ، نصب کنتور‌های هوشمند است که یکی از ضروری‌ترین طرح‌های قابل اجرا برای مدیریت صحیح مصرف آب در کشور است.

سخنگوی صنعت آب تاکید کرد: دولت برای اجرای هر چه بهتر طرح نصب کنتور‌های هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی، نصب کنتور بر روی ۲۰۰ هزار چاه را هدف‌گذاری کرده که علاوه بر ایجاد امکان محاسبه میزان برداشت آب از سفره‌های آب زیرزمینی، همچنین امکان جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های کشاورزی را فراهم می‌کند.

بزرگ‌زاده همچنین درباره دستورالعمل تحویل حجمی آب و اهمیت آن در مدیریت منابع آب کشور گفت: از دیگر اقدامات مهمی که وزارت نیرو برای مدیریت کلان میزان مصرف آب کشور در دستور کار قرار داده است، موضوع تحویل حجمی آب است که در این حوزه نیز اقدامات مناسبی از سوی وزارت نیرو انجام شده و برای اجرای کامل و بی‌نقص آن به همکاری و همراهی وزارت جهاد کشاورزی نیاز است.

وی با اشاره به هدف دستورالعمل تحویل حجمی آب خاطر نشان کرد: تحویل حجمی آب نیز همانند نصب کنتور‌های هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی به دنبال این است تا میزان برداشت و مصرف آب از محل منابع آب سطحی و زیرزمینی را محاسبه کرده و از برداشت‌های غیرمجاز این حوزه که حق بهره‌برداران پایین دست و یا محیط زیست است، جلوگیری کند.

سخنگوی صنعت آب تاکید کرد: البته مهم‌ترین چالش پیش‌روی اجرای کامل تحویل حجمی آب، تشکیل تشکل‌های آب‌بران با همت وزارت جهاد کشاورزی و معرفی آن‌ها به وزارت نیرو است که در صورت تحقق می‌تواند فرایند اجرای این دستور العمل مهم را تسریع بخشد.

بزرگ‌زاده در پاسخ به اینکه وظیفه اصلی وزارت نیرو در حوزه اجرای قانون تحویل حجمی آب چیست، افزود: بر اساس قانون وزارت نیرو باید نسبت به نصب تجهیزات محاسباتی در نقاط تعیین شده برای کنترل میزان تحویل آب به بخش کشاورزی اقدام کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *