علی امیرزاده، مدیرجهاد کشاورزی شهرستان فردوس امروز در گفت وگو با خبرنگار فارس از این شهرستان اظهارداشت: امسال بیش از سال‌های گذشته شاهد طغیان کرم گلوگاه در سطح باغات شهرستان هستیم و برهمین اساس پیش بینی کارشناسان حاکی از این است که ۳۰ تا ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته شاهد کاهش محصول انار باشیم.

وی سطح زیرکشت انار را در شهرستان فردوس هزار و ۹۰۰ هکتار اعلام کرد وگفت: پیش بینی برداشت انار در سال جاری ۱۹ تا ۲۰ هزارتن است.

به گفته وی چنانچه بخواهیم خسارت کرم گلوگاه انار را به حداقل ممکن کاهش دهیم نیازمند همکاری همه جانبه همه باغداران هستیم تا در طول فصل نسبت به جمع آوری انارهای آلوده ازروی درختان وسطح باغات اقدام کنند و در صورتی که این اقدام همگانی نباشد تأث یرآنچنانی نخواهد داشت.

مدیر جهاد کشاورزی فردوس ادامه داد: بنابراین صاحبان باغ هایی که درخارج ازشهرستان هم هستند باید با حضور خود در باغ نسبت به جمع آوری انارهای پوسیده و آلوده به کرم گلوگاه انار اقدام کنند.

امیرزاده یکی دیگر از راهکارهای مقابله باکرم گلوگاه انار و دانه سفیدی این محصول را حضور تعدادی از کارشناس زبده مراکز تحقیقاتی وزارت جهاد کشاورزی درشهرستان اعلام کرد تا ازنزدیک این آفات مهم را که منجربه از بین رفتن میزان زیادی از محصول انار می شود مورد مطالعه و بررسی قرار دهند و بتوانند با نسخه ای کارساز از حجم زیاد خسارت بکاهند.

این مقام مسوول درخصوص اطلاع رسانی به باغداران گفت: علاوه براطلاع رسانی ازطریق رسانه و فضای مجازی به لحاظ اهمیت موضوع یک دستگاه خودرو به بلندگو تجهیز شده و در سطح مناطق انارخیز انار شامل اسلامیه، باغستان، سرند، برون و فتح آباد موضوع جمع آوری انارهای آلوده در طول فصل از سطح درختان و سطح باغات اطلاع رسانی شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *