به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفظ نباتات کشور به نقل از خبرگزاری صدا و سیما لایقی مطلق مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه زنبور هابرو براکون برای مقابله با آفات مزارع لوبیا و گوجه فرنگی (هلیوتیس) موثر است، گفت: استفاده از زنبور در عین حال که هزینه کمتری نسبت به مبارزه شیمیایی دارد، از ورود سموم به داخل مزارع هم جلوگیری می‌کند.

خانم نگهبان کارشناس حفظ نباتات استان نیز افزود: این حشره آفت محصول لوبیا را پیدا و از آن تغذیه می‌کند و در ادامه با تخم ریزی می‌تواند یکی از مبارزات بیولوژیک و جایگزین سموم شیمیایی برای دفع آفات مزارع باشد.

وی ادامه داد: این زنبور تا ۱۵ نسل تولید مثل می‌کند و هر نسل آن ۱۵ تا ۲۰ روز در مزارع می‌ماند و همچنین می‌تواند تا فاصله یک کیلومتری به دیگر مزارع نیز انتقال پیدا کند.
معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان هم در این زمینه گفت: این طرح با هدف کاهش استفاده از سموم شیمیایی در مزارع گوجه فرنگی و لوبیا مناطق سردسیری و گرمسیری استان آغاز شده است.

احسانی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از۲ هزار و ۲۵۰ هکتار از مزارع لوبیا و گوجه فرنگی استان تحت پوشش این طرح قرار گرفته است افزود: این طرح با مشارکت جهاد کشاورزی و کشاورزان درحال اجرا است و متقاضیان برای بهره مندی از آن می‌توانند به جهاد کشاورزی مناطق مختلف استان مراجعه و ثبت نام کنند.

آقای وفایی اصل یکی از مزرعه داران و سرمایه گذاران محصول لوبیا در منطقه مختار گفت: حدود سه سال از این روش بیولوژیک زنبور برای مبارزه با آفات استفاده می‌کنم که بسیار اثر بخش بوده و از لحاظ کمی و کیفی توانستم محصولات خوبی به بازار عرضه کنم.
وی اضافه کرد: ۴۵۰ هکتار از محصول لوبیا در قالب طرح الغدیر مختار از سه سال‌ پیش تحت پوشش آبیاری قطره‌ای قرار گرفته است و سالانه حدود ۸ تا ۱۰ هزار نفر روز کارگر فصلی در این طرح مشغول فعالیت هستند.

وفایی اصل عنوان کرد: مقدار تولید در مزارع آبی نسبت به سال‌های قبل از یک تن در هکتار به ۵ تن افزایش یافته و سالانه حدود هزار تن انواع غلات و هزار تن علوفه از این مزارع تولید می‌شود که کمک شایانی به نهاده‌های دامی استان است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *