به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، سید محمد آقامیری، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: وزارت جهاد کشاورزی بر اساس سیاست‌های خود در حوزه کشاورزی و برای رشد تولید در سال «مهار تورم و رشد تولید» در همه ارکان تولید نقش حمایتی را برعهده دارد تا این شعار را در بخش کشاورزی عملیاتی کنیم.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اهمیت تولید واکسن در کشور، گفت: سالانه حدود ۶۰۰ میلیون دز واکسن دامی در کشور نیاز داریم که در حدود ۵۵۰ میلیون دز در کشورمان تولید می‌شود.

وی تصریح کرد: حدود ۵۰ میلیون دز واکسن دامی به جهات مختلف از جمله به صرفه نبودن از نظر اقتصادی، وارد می‌شود اما در این زمینه تقاضا داریم که ۹ درصد واکسن دامی وارداتی نیز در کشور تولید شود زیرا باید در این واکسن‌ها نیز خودکفا شویم.

آقامیری با تاکید بر کیفیت واکسن‌های دامی تولیدی در کشور، افزود: کیفیت این محصولات هیچ‌گونه تفاوتی با واکسن‌های خارجی ندارد زیرا دانش آنها یکی است و چه بسا اثربخشی برخی از واکسن‌های تولیدی در کشورمان نیز از وارداتی آن بیشتر باشد.

وی درباره تولید واکسن‌های طیور در کشور گفت: نیاز کشور به واکسن طیور در طول یک سال حدود ۱۰.۵ میلیارد دز است که ۲۵ درصد آن معادل ۳.۵ میلیارد دز در کشور تولید می‌شود.

به گفته سرپرست وزارت جهاد کشاورزی، ۷۵ درصد واکسن طیور مورد نیاز کشور وارداتی است، البته جهت‌گیری مثبت با حمایت‌های لازم صورت گرفته است و درصدد واردات کمتر هستیم.

وی ادامه داد: از تولید حمایت می‌کنیم به خصوص اینکه تولید در بخش خصوصی باشد، اعتقاد داریم این حمایت باید انجام شود تا تولید در بخش خصوصی رونق گیرد.

توسعه تعاونی‌ها

آقامیری بر توسعه سهم تعاون در اقتصاد کشور تاکید کرد و گفت: در قانون به بخش تعاون اشاره شده و در این راستا در برنامه پنجم و ششم توسعه سهم اقتصادی ۲۵ درصدی برای بخش تعاون در نظر گرفته شده که متأسفانه به آن نرسیده‌ایم و باید تلاش کنیم تا این مهم محقق شود.

وی بر فعال کردن بخش تعاون در همه حوزه‌های کشاورزی تاکید کرد و افزود: وزارت جهاد کشاورزی درصدد است تا شرکت‌های تعاونی را فعال کند، در این راستا برنامه‌ریزی تولید و تنظیم گوشت مرغ را به تعاونی‌ها و اتحادیه سپرده است و خود نقش سیاست گذاری و نظارت را بر عهده دارد.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی بر حمایت از بخش‌های مختلف تولید بخش کشاورزی اشاره و تصریح کرد: تا زمانی که محصولی در داخل کشور تولید شود و کفاف نیاز کشور را دهد، اجازه واردات نخواهیم داد و برای این منظور مشکلات و نقص‌های تولید را رفع می‌کنیم.

وی بر حمایت دولت و وزارت جهاد کشاورزی از شرکت‌های دانش‌بنیان بخش کشاورزی تاکید کرد و افزود: در این راستا از شرکت دانش‌بنیان به صورت نمونه پیش‌خریدهای واکسن تب برفکی و لمپی‌اسکین انجام شده تا حمایت‌های لازم برای تولید در زمینه واکسن انجام گیرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *