به گزارش خبرنگار مهر، محمد مهدی برومندی در آئین تجلیل از نمونه‌های برتر بخش کشاورزی استان قزوین اظهار کرد: استان قزوین موفق ترین و با دانش ترین کشاورزان و تولید کنندگان کشور را دارد که می‌توانند برای سایر بهره برداران کشور الگو باشند.

وی افزود: ۱۳ نمونه ملی از ۱۶۰ نمونه ملی کشور در استان قزوین نشان دهنده دانش محور بودن و نفوذ دانش در بین تولید کنندگان بخش کشاورزی این استان است که بایستی همه کشاورزان کشور از کشاورزان این استان برای رسیدن به موفقیت الگوبرداری کنند.

وی اظهار داشت: با توجه به کمبود آب و بارندگی در سال زراعی گذشته و با اتکا بر دانش نوین و تلاش محققین، کارشناسان و کشاورزان زحمتکش تولید کشور از ۲۵ میلیون تن در ابتدای انقلاب امروز از مرز ۱۳۵ میلیون تن عبور کرده است.

برومندی بیان داشت: سالانه ۶ میلیارد دلار در بخش کشاورزی کشور ارزآوری داریم و تلاش کردیم تا از خروج ارز از کشور جلوگیری شود.

وی اضافه کرد: کشور ما در اغلب و بیشتر محصولات باغی تولید کننده است و فقط در چند میوه گرمسیری نظیر انبه، آناناس، موز، نارگیل وارد کننده است حال اگر کشور قادر به تولید انواع میوه‌ها نبود و مجبور به وارد کردن میوه بودیم باعث خروچ ارز بسیاری از کشور می‌شد که این نشان از عزم کشاورزان و باغداران زحمتکش در عرصه تولید دارد.

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: دولت برنامه تحولی خوب و قوی در بخش کشاورزی طراحی کرده که در قالب برنامه‌های توسعه‌ای و نگاه ویژه تولید می‌خواهیم بخش کشاورزی را هدایت کنیم.

برومندی افزود: در این برنامه تحولی دولت به افزایش تولید در واحد سطح، افزایش بهره وری در بخش کشاورزی، توسعه مکانیزاسیون تاکید شده است.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر با تغییر اقلیم در کشور مواجه هستیم که بایستی متناسب با تغییر اقلیم و در نظر گرفتن رشد جمعیت برای تولید پایدار و دسترسی و فراهم کردن امنیت غذایی تلاش کرد.

برومندی یاد آور شد: فاصله بین تولید کنندگان و کشاورزان پیشرو با متوسط تولید کشور وجود دارد که فاصله معناداری است که بایستی توجه ویژه شود.

وی افزود: باید به سوی ترویج و انتقال یافته‌های تحقیقاتی و تکنولوژی‌های نوین در مزارع و باغات برای رسیدن به توسعه پایدار و خودکفایی در محصولات حرکت کرد.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: در سال زراعی گذشته با توجه به خشکسالی و کمبود منابع آبی توانستیم در خرید و تحویل گندم به ۱۰.۵ میلیون تن دست پیدا کنیم و در گندم نان خودکفا شویم.

برومندی یادآور شد: امسال برنامه تولید ۳۹۰ هزار تن محصولات در کشور هدف گذاری شده و یکی از طرح‌های مهم باغبانی در سال جاری شناسنامه دار کردن تولید است.

وی تاکید کرد: برای بازاریابی مناسب و دستیابی به بازارهای جهانی و صادرات محصولات بایستی مراحل مختلف تولید را شناسنامه دار کنیم که شناسنامه دار کردن باغات نیز در دستور کار این معاونت است و بایستی همه باغات کشور شناسنامه دار شوند.

برومندی یادآور شد: محصولات تولیدی ما سالم هستند و در حال حاضر به ۲۰۰ کشور دنیا محصول صادر می‌کنیم و اگر بخواهیم حضور پررنگ‌تری در عرصه‌های صادراتی دنیا داشته باشیم بایستی استانداردهای جهانی را در تولید محصولات خود رعایت کنیم.

وی به تولید محصول پسته در کشور و استان قزوین اشاره کرد و افزود: استان قزوین در تولید پسته جایگاه خوبی دارد و بهترین و بیشترین محققین در تولید و انواع ارقام پسته در این استان تحقیق می‌کنند تا بتوان این تولید علم و دانش بدست آمده بر روی محصول پسته در این استان را به استان‌های دیگر نیز تعمیم دهیم.

این مسئول کشوری خاطر نشان کرد: زیتون استان قزوین در سال گذشته در آزمایشگاه‌های کشور اسپانیا که شورای بین المللی زیتون است توانست رتبه اول جهانی را کسب کند که این ارزشمند و شایسته تقدیر از تولید کنندگان زیتون این استان است.

وی گفت: بزودی اولین کمباین برداشت زیتون در کشور و همچنین خط تولید و زنجیره تولید این محصول در کشور را در استان قزوین با حضور وزیر جهاد کشاورزی رونمایی خواهیم کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *