به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، افزایش قیمت‌های جهانی، اهمیت خودکفایی ایران در گندم نان را بیشتر روشن کرد که مفهوم آن رفع وابستگی به واردات و جلوگیری از خروج ارز از کشور است.

ایران امسال با خرید تضمینی 10.5 میلیون تن گندم از کشاورزان داخلی به خودکفایی در گندم نان رسید که یک اتفاق مهم در امنیت غذایی کشور است، البته میزان تولید با توجه به اینکه کشاورزان بخشی را برای خودمصرفی و بذر سال آینده نگه می دارند و حدود 2 میلیون تن هم در بخش صنعت استفاده می شود، بالاتر از این میزان باید باشد. آمار دقیق داخلی در این زمینه نداریم اما سازمان خواروبار کشاورزی ملل متحد اخیرا اعلام کرد که تولید گندم ایران به 13.5 میلیون تن رسیده است.

به گفته علیرضا مهاجر معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی، خودکفایی ایران در تولید گندم نان باعث شده که امسال 4 میلیارد دلار از خروج ارز کشور جلوگیری شود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، قیمت گندم در آخرین روز کاری این هفته با 3.75 دلار افزایش در هر بوشل به قیمت579 دلار و 50 سنت برای تحویل در سه ماه آینده معامله شد.

مسئله خودکفایی گندم تنها جلوگیری از خروج ارز نیست، بلکه غذا در جهان امروز به یک ابزار اعمال فشار و سلطه تبدیل شده و روی سیاست کشورها بسیار تاثیرگذار شده است، کشوری که در تولید غذای متکی به داخل باشد در چانه‌زنی های سیاسی هم دست بالاتر دارد.

گندم مهمترین محصول اساسی است که همه کشورها تلاش می‌کنند که ابتدا آن را در داخل تولید کنند و واردات را به حداقل برسانند بدین منظور سرمایه گذاری های کلانی هم به ویژه پس از جنگ روسیه و اوکراین و پاندمی کرونا انجام می دهند.

پژوهشی که اخیرا انجام شده نشان میدهد که تا سال 2030 جهان غذای مازادی برای صادرات ن خواهد داشت از این رو سیاست کشورها برای اتکا به تولید داخل نسبت به گذشته چند برابر شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *