احمد سبحانی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به شروع فصل تولید نشای سبزی و صیفی (گوجه‌فرنگی و فلفل) در گلخانه‌های استان عملیات ردیابی و پایش بیماری ویروسی چروکیدگی قهوه ای میوه گوجه فرنگی در دستور کار این مدیریت قرار گرفته است.

وی افزود: سرعت انتقال و انتشار این ویروس بسیار سریع است چون به راحتی از طریق بذر آلوده و به صورت تماس بوته‌ها با همدیگر در مزرعه و یا عملیات هرس در گلخانه می‌تواند انتقال پیدا کند.

این مقام مسؤول ادامه داد: علائم این بیماری در صورت شیوع در مزرعه یا گلخانه روی تمام اندام‌های گیاه شامل ساقه، برگ و بویژه میوه دیده شود و می‌تواند بازارپسندی محصول را برای بازارهای داخل کاهش دهد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اعلام کرد: در صورت آلودگی محصول فلفل و گوجه فرنگی به این ویروس فرصت صادرات به کشورهای مقصد صادراتی از بین خواهد رفت؛ بنابراین رصد و پایش بیماری در بسترهای کشت و در زمان تولید نشاء از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

سبحانی با توجه به اینکه از آخر شهریور ماه 1402، داشتن کد شناسه (QR code)  شرط لازم برای صادرات محصولات کشاورزی است، اضافه داشت: اخذ این کد منوط به عقد قرارداد متقاضی و مسئول فنی است بنابراین به تولیدکنندگان و کشاورزان توصیه می‌شود هر چه سریع‌تر نسبت به ثبت نام در سامانه سماک جهت اخذ گواهی ارتقا سلامت و کد شناسه اقدام کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *