فاز سوم اجرای برنامه پایش کیفیت خاک در کل اراضی کشاورزی شهریور ماه امسال آغاز می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، عضو هیات علمی موسسه تحقیقات خاک و آب کشور در جریان بازدید رسانه‌ها از این موسسه در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: تاکنون دو فاز از برنامه پایش کیفیت خاک اراضی کشاورزی توسط موسسه تحقیقات خاک و آب کشور انجام شده و امیدواریم فاز سوم آن در شهریور امسال به اجرا درآید.

سعید سعادت دستیابی به اطلاعات تغییر کیفیت خاک را برای مدیریت بهینه خاک و کشاورزی ضروری دانست و اظهار داشت: یکی از دستاوردهای مطالعه پایش کیفیت خاک‌های کشاورزی، تولید نقشه شوری خاک‌های اراضی کشاورزی ایران است.

وی ادامه داد: برپایه اطلاعات این نقشه، حدود ۷.۳ میلیون هکتار از خاک‌های اراضی کشاورزی کشور شور شده است.

سعادت با بیان این که اندازه‌گیری میزان شوری خاک‌های کشاورزی کشور با استانداردهای سازمان فائو یعنی زیر ۲ دسی زیمس بر متر انجام شده است، تصریح کرد: این اطلاعات در واقع به مسوولان درباره تصمیم‌گیری در بخش کشاورزی و مدیریت منابع تولید هشدار می‌دهد.

وی خشکسالی، مدیریت منابع و مدیریت کشت و کار را از دلایل عمده شور شدن خاک‌های کشاورزی عنوان کرد.

سعادت گفت: موسسه تحقیقات خاک و آب کشور با استفاده از اطلاعات ۳ هزار و ۳۰۰ پایگاه اطلاعاتی توانسته است، نقشه شوری خاک‌های کشاورزی ایران را تهیه کند.

وی ادامه داد: فاز سوم برنامه پایش کیفیت خاک‌های کشاورزی در راستای بررسی تغییرات خاک با بهره‌گیری از ۳ هزار و ۳۰۰ پایگاه اطلاعاتی این موسسه انجام می‌شود.

سعادت خاطر گفت: در فاز سوم، نمونه‌برداری از خاک‌های این پایگاه‌ها صورت خواهد گرفت و ویژگی‌های فیزیکی، شیمیایی و بیولوژی خاک‌ها بررسی می‌شود.

وی درباره نقشه شوری خاک ایران اظهار داشت: در تهیه این نقشه که در سال گذشته رونمایی شد، موسسه تحقیقات خاک و آب کشور علاوه بر رعایت استانداردهای سازمان فائو، از پارامترهای دقیق‌تری بهره گرفته‌اند و از این رو، نقشه شوری خاک ایران می‌تواند الگویی برای تهیه نقشه شوری خاک‌های جهان باشد.

منبع: سایت جهاد کشاورزی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *