به گزارش پايگاه اطلاع رسانی سازمان حفظ نباتات کشور به نقل از خبرگزاری صدا و سيمای مازندران، مدير حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران گفت: طرح کشت برنج سالم امسال در شالیزار‌های هشت شهرستان استان با مشارکت ۴۶ کشاورز اجرا شد.

بیگی با بیان اینکه در شیوه مدیریت تلفیقی برنج، استفاده از آفت کش‌های شیمیایی آخرین گزینه مدیریت کشت برنج محسوب می‌شود افزود: در مدیریت تلفیقی، بهره گیری از روش‌های بیولوژیکی بر روش‌های شیمایی اولویت دارد.

وی ادامه داد: در مدیریت تلفیقی برنج مجموعه‌ای از اصول زراعت، تغذیه، آبیاری، افزایش بهره وری خاک و نیز اصول گیاهپزشکی، خسارت‌های ناشی از آفات و بیماری‌ها در شالیزاز را به حداقل می‌رساند.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به این که استفاده از مدیریت تلفیقی برنج، میزان خسارت‌های ناشی از بیماری بلاست و آفت کرم ساقه خوار در ارقام پرمحصول برنج را بسیار کاهش می‌دهد گفت:استفاده از تله‌های نوری و فرمونی، زنبور تریکوگراما از جمله روش‌های بیولوژیکی مقابله با آفات و بیماری‌های برنج است.

برنج‌هایی که با استفاده ازشیوه‌ی مدیریت تلفیقی برنج یا آی – اس ـ ام در مازندران کشت می‌شوند دارای نشان سلامت تات نیز هستند.

مدیریت تلفیقی برنج پارسال بصورت آزمایشی در ده هکتار از زمین‌های موسسه تحقیقات برنج کشور در آمل با موفقیت اجرا شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *