مجری طرح توسعه گیاهان دارویی وزارت جهادکشاورزی گفت: اجرای یک برنامه زنجیره تولید گیاهان دارویی و احداث صنایع تبدیلی و تکمیلی یک راهکار برای توسعه کشت گیاهان دارویی و همچنین گیاهان بومی در معرض انقراض و حمایت از کشاورزان و تولیدکنندگان است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری، حسین زینلی روز شنبه در نخستین جشنواره ملی موسیر در شهرکرد با اشاره به زنجیره ارزش گیاهی موسیر و اینکه در جهان این گیاه برای برخی از کشورها به عنوان یکی از گیاهان ممنوعه صادراتی است، افزود: برای کنترل شرایط کشت و تولید این گیاه، شناسنامه‌دار کردن اراضی زیرکشت یک راهکار است که بتوان از کشاورزان و تولید کننده موسیر حمایت کرد.
وی اظهار داشت: با شناسنامه‌دار کردن اراضی زیر کشت این گیاه خوراکی توسط نظام صنفی و ارائه آموزش به جوامع محلی و همچنین کشاورزان و بهره‌برداران می‌توان تولید محصول را رصد و اصلاح کرد که این مساله نیازمند تشکیل تشکل و یا اتحادیه موسیرکاران در استان‌های زاگرس‌نشین و رویشگاه‌های موسیر است.
به گفته این مقام مسوول، استان‌های زاگرسی به خصوص چهارمحال وبختیاری به عنوان رویشگاه طبیعی و مخزن کشت موسیر و کلوس (کرفس کوهی) و گیاهان دارویی و خوراکی است که با تشکیل انجمن و تشکل‌های خاص برای گیاهان دارویی می‌توان از تولیدکنندگان این گیاهان حمایت کرد.
وی افزود: هم‌اکنون موسیر و کلوس در استان قابلیت ثروت‌آفرینی و ایجاد شغل را دارد و باید این ثروت بالفعل تبدیل شود.
زینلی اظهار داشت: امروزه گیاهان دارویی در وزارت جهادکشاورزی، وزارت بهداشت و درمان و صنعت، معدن و تجارت صاحب کرسی و یک‌ مرکز خاص است که نیاز این مرکز نیاز به حمایت بیشتر دارد.
مجری طرح توسعه گیاهان دارویی وزارت جهادکشاورزی با تاکید بر اینکه باید از گیاهان دارویی و خوراکی در کشور برای ثروت‌آفرینی استفاده کرد، گفت: امروزه در سطح کشور و همچنین چهارمحال و بختیاری شاهد کشت محصولات پرآب‌بَر هستیم ‌در حالی‌ که کشت گیاهان دارویی به عنوان جایگزینی برای کشت گیاهان پرآب‌بَر هستند.
وی اظهار داشت: کشت گیاهان دارویی در ایجاد اشتغال کاهش بیکاری اثرگذار است که برندسازی و جهانی کردن گیاهان دارویی به خصوص گیاهان بومی (آندمیک) استان یک اولویت برای توسعه کشت گیاهان دارویی است.
زینلی با بیان این که موسیر به عنوان ” طلای سفید” معروف است، که دارای خاصیت‌های بالای است و باید کشت این محصول در استان ترویج داده شود‏، گفت: در چند دهه اخیر با برداشت بی‌رویه، برخی گیاهان دارویی از جمله موسیر رو به انقراض است، بنابراین توسعه کشت گیاهان دارویی در اراضی و همچنین در باغات یک راهکار برای جلوگیری از انقراض این گونه‌هاست.
مجری طرح توسعه گیاهان دارویی وزارت جهادکشاورزی گفت: اجرای یک برنامه زنجیره تولید گیاهان دارویی و احداث صنایع تبدیلی و تکمیلی یک راهکار برای توسعه کشت گیاهان دارویی و همچنین گیاهان بومی در معرض انقراض و حمایت از کشاورزان و تولیدکنندگان است.
به گفته وی، هم‌اکنون بخشی از موسیر به صورت خام و یا فرآوری شده به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شود اما می‌توان با توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و فرآوری این گیاهان زمینه ارزآوری برای کشاورزان و تولیدکنندگان را فراهم کرد.
مالکیت معنوی موسیر به نام چهارمحال و بختیاری ثبت شود
مجری طرح توسعه کشت گیاهان دارویی وزارت جهادکشاورزی گفت: ثبت مالکیت معنوی موسیر به نام استان‌های زاگرسی و به خصوص چهارمحال و بختیاری یکی از برنامه‌های در دست اقدام است، تا بتوان با برندسازی این گیاه به جهان معرفی کرد.
زینلی اظهار داشت: با توسعه فناوری و استفاده از صنایع تبدیلی و تکمیلی می‌توان زنجیره تولید این گیاه را تکمیل و با انجام فرآیند فرآوری زمینه صادرات این محصول را به سایر کشورها فراهم کرد.
وی بر رفع مشکلات سرمایه‌گذاران برای راه‌اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی به خصوص در استان‌های تولیدکننده این محصول تاکید کرد و گفت: در زمینه کشت محصول موسیر محدودیت کشت وجود ندارد و این محصول قابلیت کشت در همه اراضی کشاورزی، باغی و مرتعی را دارد.
زینلی از آمادکی یک شرکت ایرانی برای راه‌اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی گیاهان دارویی در استان چهارمحال و بختیاری خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این شرکت تحولات خوبی در حوزه کشت و فرآوری محصولات گیاهی و خوراکی در استان فراهم می‌شود.
گردشگری گیاهان دارویی در کشور توسعه داده شود
مجری طرح توسعه کشت گیاهان دارویی وزارت جهادکشاورزی، به توسعه گردشگری گیاهان دارویی در کشور اشاره کرد و گفت: با توسعه گردشگری گیاهان دارویی می‌توان زمینه توسعه و تولید این محصول را فراهم کرد.
وی اظهار داشت: هم‌اکنون ایران رتبه نخست جهان را در زمینه کشت موسیر دارد و باید این جایگاه حفظ و توسعه داده شود.
گفتنی است؛ نخستین جشنواره ملی موسیر با حضور معاون زیر جهاد کشاورزی و مسوولان استانئ و کشوری در شهرکرد برگزار شد و در حاشیه برگزاری این همایش از نقشه پراکندگی کشت موسیر در استان و کشور رونمایی و از فعالان در حوزه کشت موسیر در استان تجلیل شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *