رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: اطلاعات بستر‌های تولید همه محصولات کشاورزی شناسایی شده و همه محصولاتی که در داخل کشور مصرف یا به خارج صادر می‌شوند، دارای شناسنامه تولید‌ می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، شاهپور علایی مقدم، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در مصاحبه اختصاصی با تحریریه تجارت خارجی گفت: صادرات محصولات کشاورزی در سرلوحه فعالیت های وزارت جهاد کشاورزی است و تابع یکسری مقررات است که بر اساس استاندارد‌های کنوانسیون بین المللی حفظ نباتات ترسیم شده اند.

علایی مقدم افزود: توجه جدی به بهداشت و سلامت تولیدات کشاورزی با منشاء گیاهی پیش زمینه برای سلامت جامعه و انسان هاست. سازمان حفظ نباتات به عنوان گلوگاه وزارت جهاد کشاورزی در زمینه صادرات و واردات و ترانزیت عمل می کند.

وی اظهار داشت: بر اساس قانون و عضویت کشورمان در مجامع بین المللی از جمله کنوانسیون حفظ نباتات و سازمان خواربار کشاورزی، فائو،  ملزم به رعایت شرایط قرنطینه و رعایت استاندارد‌های کشور‌های مقصد صادراتی است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به اینکه از حدود ۲ سال گذشته نظم نوینی در بحث صادرات در وزارت جهاد کشاورزی اتفاق افتاده است، افزود: با همکاری معاونت باغبانی و بخش غیر دولتی از جمله تشکل‌ها، اصناف کشاورزی و نظام مهندسی اطلاعات بستر‌های تولید تمام محصولات کشاورزی شناسایی شده و تمام محصولاتی که در داخل کشور مصرف یا به خارج صادر می‌شوند، دارای شناسنامه تولید می‌شوند.

علایی مقدم در ادامه گفت: سامانه الکترونیکی برای تولید محصولات سالم و بهداشتی کشاورزی راه اندازی شد، که در فاز اول چهار محصول گوجه، بادمجان، خیار و فلفل دلمه ای برای شناسنامه دار شدن در این سامانه قرار گرفتند. در این سامانه الکترونیکی گواهی آنالیز تمام محصولات کشاورزی صادرشده، ثبت شده است. بر اساس گواهی آنالیز میزان تغذیه مواد شیمیایی، غیر شیمیایی و معدنی گیاه مشخص شده تا با استاندارد‌های کشور مقصدمطابقت داشته باشد.

وی در ادامه بیان کرد: هم اکنون ۲۰۰۰ گلخانه در کشور دارای شناسنامه تولید است و یک مدیر کنترل کیفی بر رعایت حد مجاز تغذیه گیاه نظارت دارد.

علایی مقدم با اشاره به مشکلات اجرای شناسنامه کردن محصولات کشاورزی گفت: پایین بودن سطح دانش و مهارت‌های کشاورزان و خرده مالکی بودن اراضی کشاورزی از مشکلات اصلی بر سر راه شناسنامه دار کردن محصولات کشاورزی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *