اجرای طرح جهش تولید در بیش از ۴ میلیون هکتار از دیمزارهای کشور
علیرضا مهاجر معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: در جهت افزایش تولید و امنیت غذایی، ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از دیمزارهای کشور در طرح جهش تولید قرار گرفت.
طبق گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در همایش “طرح جهش تولید در دیمزارهای شمال شرق کشور” در بجنورد بیان کرد: مهمترین اهداف طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور افزایش تولید، افزایش درآمد کشاورزان، تأمین امنیت غذایی و استفاده از آب سبز می باشد که مقام معظم رهبری در این راستا تاکیدات فراوانی داشتند.
وی افزود: در طرح جهش تولید، انواع حبوبات، دانه های روغنی، غلات و انوع علوفه های دامی کشت شده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی از مشارکت هزار نفر از کارشناسان سازمان نظام مهندسی در سطح کشور خبر داد که در راستای افزایش بهره وری در امر آموزش کشاورزان تلاش می کنند. همچنین در بخش دیگری از سخنانش به مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در طرح جهش تولید تاکید نموده و بیان کرد: این ستاد علاوه بر کمک رسانی، برای خرید انواع ادوات کشاورزی تسهیلات کم بهره در اختیار بهره برداران قرار می دهد.
علیرضا مهاجر، تغذیه گیاه را از اهداف طرح جهش تولید دانسته و تصریح کرد: متاسفانه کشاورزان از کودهایی مهمی همچون پتاس غافل بوده و فقط از کود اوره و ازت استفاده می کنند. وی افزود: کود اوره و ازت برای رشد گیاهان مناسب بوده و ضروری است ولیکن برای مقاومت گیاه در برابر سرما از کودهای مختلفی نظیر پتاس می بایست استفاده کرد.
وی وسعت اراضی دیم کشور را ۸ میلیون و پانصد هزار هکتار بیان کرد که از این میزان، ۴ میلیون هکتار گندم، دو میلیون هکتار باغ و الباقی نیز سایر محصولات و آیش است.
طبق این گزارش، وزارت جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در پاییز ۱۳۹۹ درباره ی طرح «جهش تولید در دیمزارها» توافق کردند. در چارچوب این طرح افزایش بهره وری همه محصولات زراعی دیم و نیز افزایش سطح زیر کشت دیم بعضی محصولات همچون دانه های روغنی دیم و گیاهان علوفه ای در تمام مناطق دیم کاری کشور طبق امکانات و شرایط موجود مدنظر قرار گرفته است.
هم اکنون میانگین تولید گندم دیم در کشور ۱۱۰۰ کیلوگرم در هکتار می باشد که این مقدار در سال پنجم اجرای طرح جهش تولید به ۱۴۵۰ کیلوگرم در هکتار افزایش می یابد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *