توزیع میوه شب عید ۱۰ درصد زیر قیمت بازار/ ۱۵ هزار تن میوه شب عید تامین و آماده عرضه است
محمد علی نیکبخت مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی اظهار داشت: با توجه به اینکه زمان عرضه میوه نوروز از ۲۰ اسفند تا ۱۳ فروردین می باشد، نرخ میوه در هر استان توسط اتحادیه ها مشخص می شود و فروش آن ۱۰ درصد کمتر از قیمت روز است.
طبق گزارش وزارت جهاد کشاورزی، مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی در برنامه میز اقتصادی شبکه خبر درباره تنظیم بازار کالاهای پرمصرف شب عید و ماه مبارک رمضان، در جهت زمان توزیع میوه شب عید بیان کرد: میوه شب عید از ۲۰ اسفند تا ۱۳ فروردین ماه سال جدید عرضه می شود و استان ها باتوجه به شرایط شان می بایست در این فاصله زمانی، برای عرضه میوه شب عید اقدام کنند.
محمدعلی نیکبخت با تایید بر اینکه میوه های ذخیره شده برای شب عید سیب و پرتقال هستند، تصریح کرد: طبق دستورالعمل صادر شده و توافق صورت گرفته، تامین میوه بر عهده اتحادیه ها می باشد و طبق بررسی های صورت گرفته، میوه با نرخ ۱۰ درصد پایین تر از قیمت روز به فروش می رسد هم چنین مشخص کردن قیمت نیز با نظارت کمیته استانی در هر استان صورت می گیرد.
وی با اظهار ذخیره سازی میوه شب عید توسط بخش خصوصی اضافه کرد: آغاز ذخیره سازی میوه شب عید از سال ۸۵ در دولت نهم است و همچنان ادامه دارد، در سال جدید این طرح طبق صلاحدید وزارت جهاد کشاورزی و ابلاغ ستاد تنظیم بازار کشور، با نظارت استانداران به بخش خصوصی واگذار گردید و وزیر جهاد کشاورزی مجری این طرح را سازمان تعاون روستایی انتخاب کرده است که ابلاغ شیوه ها و دستورالعمل فنی و اجرایی به سایر استان های کشور توسط این سازمان صورت گرفته است. مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: در سال های گذشته، خرید میوه شب عید توسط دولت بطور متمرکز صورت می گرفت به گونه ای که سازمان تعاون روستایی به عنوان متولی محصول سیب و پرتقال را خریده و بین استان ها توزیع می کرد، ولیکن امسال برای فراهم کردن میوه شب عید سال ۱۴۰۲، اختیار این امر به استان ها واگذار شده است و تعیین مقدار میوه مورد نیاز بر عهده خود استان است.
وی با اظهار اینکه تامین منابع مالی نیز بر عهده خود استان است، اضافه کرد: تامین منابع مالی در گذشته بطور متمرکز توسط خود دولت تامین می شد، ولیکن هم اکنون مجری تامین میوه در داخل استان، به عنوان مباشر و با انتخاب کمیته استانی، مسئولیت تامین منابع مالی را عهده دار است.
محمدعلی نیکبخت با اشاره به اینکه واگذاری تصدی ها و مسئولیت ها به بخش خصوصی یک تجربه جدید است، بیان کرد: با نظارتی که از طرف کمیته ملی راهبردی و سازمان مرکزی تعاون روستایی صورت گرفته کار به درستی انجام گرفته است، و تا این هنگام ۱۵ هزار تن میوه شب عید فراهم شده و در داخل استان ها آماده توزیع می باشد. این مقام مسئول درباره آمار ضرر و زیان ناشی از ذخیره سازی و توزیع میوه در سال های گذشته بیان کرد: در طی هشت سال ( از سال ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۱ )، دولت بیش از هزار و ۲۸ میلیارد تومان از محل توزیع میوه تنظیم بازار متضرر شده است.
طبق گفته مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی، این ضرر و زیان برای توزیع ۴۵۵ هزار تن سیب و پرتقال (۱۴۵ هزار تن سیب و ۳۱۰ هزار تن پرتقال) می باشد.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی درباره توزیع میوه شب عید در استان تهران بیان کرد: برای فراهم سازی میوه شب عید استان تهران، مازاد بر سهمیه ای که این سازمان مقرر کرده است، کمیته استانی توزیع میوه را در سازمان میادین میوه و تره بار انجام دهد و در کنار آن جهت جلوگیری از بحران، ما نیز حدودا هزار تن از میوه شب عید را فراهم کرده ایم، همین طور ۱۲۰۰ تن میوه شب عید توسط سازمان میادین شهرداری فراهم می شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *