لزوم تسریع در اجرای فعالیت‌های آبخوانداری و آبخیزداری برای حفظ امنیت زیستی کشور/ برای ۳ میلیون هکتار بیابان برنامه داریم
عباسعلی نوبخت رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ضمن تایید بر حفظ امنیت زیستی کشور بیان کرد: با گسترش فعالیت های آبخوانداری و آبخیزداری در قالب برنامه هفتم و هشتم، می بایست این طرح را به اتمام برسانیم.
طبق گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، عباسعلی نوبخت رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در نخستین کنگره ملی جهاد کشاورزی ضمن اشاره به اینکه از کل ۱۶۵ میلیون هکتار خاک در کشور، متولی ۱۳۵ تا ۱۳۷ میلیون هکتار آن وزارت جهاد کشاورزی می باشد، تصریح کرد: مدیریت ما در سازمان منابع طبیعی می بایست طبق برنامه هایی که داریم باشد و در صورتی که اشتباهی در برنامه پیش بیاید، این مساله سبب مهاجرت اکولوژیک می گردد.
وی افزود: فعالیت‌های سازمان منابع طبیعی به دلیل محدودیت اعتبار، به کندی پیش می‌رود که امیدواریم با دستور رئیس جمهور و پیگیری وزیر جهادکشاورزی برای حفظ امنیت زیستی، فعالیت‌هایمان را با مقیاس بیشتر انجام داده و در این راستا گام‌های بزرگتری برداریم.
رئیس سازمان منابع طبیعی افزود: در صورتی که بخواهیم عملیات آبخوانداری و آبخیزداری را مثل سابق اجرا نماییم، ۹۰ سال زمان نیاز داریم در صورتی که ۱۲۵ میلیون هکتار اراضی در حال فرسایش خاکی است.
طبق فرمایش نوبخت در قالب برنامه هفتم و هشتم توسعه می بایست فعالیت های آبخوانداری و آبخیزداری را به اتمام برسانیم.
معاون وزیر جهادکشاورزی اقرار کرد: برای ۳ میلیون هکتار بیابان برنامه داریم، چون کشور ما سالیانه یک میلیون پدیده بیابانزایی دارد.
نوبخت ضمن اشاره به اینکه ۲۳ استان بیابانی داریم، ادامه داد: هم اکنون ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا را داریم لذا چنانچه دور تا دور کشورمان را دیواری با عرض و ارتفاع یک کیلومتر ایجاد کنند، با داشتن مدیریت درست، امنیت غذایی کل کشور فراهم می گردد.
وی ضمن تاکید بر اهمیت خاک گفت: وضعیت فرسایش خاک مساعد نبوده و در این راستا مقام معظم رهبری بارها تاکید کرده اند که اهمیت خاک نسبت به آب بیشتر است.
نوبخت بیان کرد: از آغاز دهه ۹۰ میلادی عضو تغییر کنوانسیون تغییر اقلیم، همین طور جز هفتمین تولیدکننده کربن و ۴۷ جذب کننده کربن می باشیم.
رئیس سازمان منابع طبیعی در بخش دیگری از صحبت هایش ضمن اشاره به طرح کاشت درخت بیان کرد: نوسانات اقلیمی، کشورها را به سمت و سوی کاشت درخت پیش می برد، بطوری که در حال حاضر افغانستان در طرح کاشت درخت از ما پیشی گرفته است.
وی افزود: با این روند در سال ۲۰۲۵ به سمت خشکی می رویم و تا سال ۲۰۴۰ جز ۱۹ کشور خشک دنیا خواهیم شد، لذا خواهشمندیم که جزو بهترین مروج های طرح کاشت یک میلیارد درخت باشیم و همیشه روسای جهاد کشاورزی استان ها، هفته منابع طبیعی را جدی بگیرند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *