انتخاب ۴۰ مزرعه نوآور و حمایت ویژه از آنها
رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بیان کرد: امسال حدودا ۴۰ مزرعه نوآور انتخاب و حمایت ویژه از آنها به عمل می آید تا به سایر کشاورزان دانش فنی آنها منتقل گردد.
طبق گزارش وزارت جهاد کشاورزی، معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ضمن تاکید به دستاوردهای این سازمان بیان کرد: سازمان تات در ریل جدید قرار گرفته و با هدف کاربردی بودن این دستاوردها آنها را به اجرا درآورده است.
سیدمجتبی خیام‌نکویی ادامه داد: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در دولت سیزدهم در حوزه غذا و امنیت غذایی ۶۱ دستاورد داشته است که از ۶ دستاورد آن در هفته پژوهش رونمایی شد و در ۱۷ بهمن ماه ۱۴۰۱ نیز از ۷ دستاورد دیگر در حوزه واکسن دام و طیور، مرکز داده و… رونمایی به عمل آمد.
رئیس سازمان تات افزود: یکی از رسالت‌های مهم این سازمان حرکت به سوی دانش‌بنیان کردن بخش کشاورزی است. مهمترین قدم در این راستا تولید محصولات فناورانه است که باعث کاهش وابستگی ارزی کشور شود.
برای مثال واکسن‌های تولید شده در مجموعه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بیش از ۹۰ درصد واکسن‌های مصرفی کشور را با تولید ۱۹ میلیون دوز، ۹۵ درصد فرآوری‌های طیور با تولید بیش از ۳ هزار میلیون دز ، ۹۵ درصد فرآوری‌های دامی با ۲۸۹ دز، فراهم نموده که بخشی از دستاوردهای این سازمان می باشد، یا بذرهای تولیدی گندم برای کشت‌های دیمی وآبی در این سازمان انجام شد که حدود ۳۰۰ میلیون دلار دارای ارزش تولیدی است.
وی افزود: امسال ۷ هزار تن هسته اولیه بذری در کشور تولید شد که این بذرهای اصلاح شده سبب بهبود تولید و ارتقا بهره‌وری در بخش کشاورزی گردید.
سنددار شدن باغات
خیام‌نکویی با اظهار به این که به دنبال شناسنامه‌دار کردن کل باغات کشور هستیم، بیان کرد: امسال با نظارت بر تولید ۱.۵ میلیون اصله نهال برای آنها گواهی صادر گردید و نیز غالب بر ۴ میلیون نهال شناسنامه‌دار شدند.
وی افزود: پایش و کنترل کیفیت افزون بر ۶ هزار نشان کودی از سایر برنامه‌های سازمان تات می باشد بدین گونه با انجام پایش حدود ۱۵۰ فرمول کودی از چرخه مصرف به دلیل کیفیت پایین خارج شدند.
سیدمجتبی خیام‌نکویی رئیس سازمان تات ضمن تاکید به حفظ ژن‌های حیوانی و گیاهان بومی کشور افزود: هویت‌بخشی و ثبت اسب‌های بومی از سایر دغدغه‌های مدیران بالادست کشوری بوده و برای حفظ ژنتیکی این گونه‌ها برای ۵۰ اسب شناسنامه صادر گردید. همچنین برای رصد خصوصیات ۳ هزار اسب میکروچیپ استفاده شده تا بانک اطلاعاتی کامل شود.
دستاوردها در حوزه آبزیان
همچنین خیام‌نکویی در بخشی از سخنان خود با اشاره به موضوع تنظیم بازار گوشت کشور بیان کرد: یکی از اهداف وزارت جهاد کشاورزی افزایش سهم گوشت آبزیان در بازار گوشت و سرانه مصرف جامعه است، ازین رو یکی از چالش‌های کشور تولید بچه‌ماهی بوده که امروز می‌توانیم مدعی شویم به دانش فنی تولید بچه ماهی دست پیدا کردیم و این دانش برای تولید یک میلیون بچه ماهی در اختیار شرکتی خصوصی واگذار شد.
وی به ورود و قرنطینه میگو کروما در کشور اظهار داشت و افزود: تولید و افزایش بهره‌وری در حوزه آبزیان در بخش میگو نیز در حال انجام است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: امسال اولین پارک ملی کشاورزی در راستای دانش‌بنیان شدن بخش کشاورزی راه‌اندازی شد که ظرفیت استقرار ۳۰۰ تا ۳۵۰ شرکت دانش‌بنیان را دارد. تا کنون ۸ دهکده مجوز دریافت کرده‌اند و تا پایان سال ۳ دهکده دیگر نیز راه‌اندازی خواهند شد، ظرفیت استقرار این دهکده‌ها حدود ۱۰۰۰ شرکت دانش بنیان است.
در پایان رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بیان کرد: امسال از بخش خصوصی حدود ۴۰ مزرعه نوآور انتخاب شده و از آنها حمایت می شود تا در ادامه دانش فنی این شرکت‌ها استخراج و در اختیار سایر کشاورزان قرار گیرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *