اتمام رفع تداخلات اراضی تا سال ۱۴۰۲
طبق گزارش پایگاه اطلاع رسانی جهاد کشاورزی، رضا افلاطونی رئیس سازمان امور اراضی کشور در تاریخ ۱۴۰۱/۱۱/۵ در سی مین سالگرد تاسیس این سازمان در نشست خبری بیان کرد: برطرف کردن تداخلات ارضی، کاداستر و حدنگاری و صدور شناسنامه مالکیت ارضی برای کشاورزان، از اساسی ترین امور و مامویت های ما در حوزه ثبت مالکیت است.
وی ادامه داد: از برنامه های آتی ما در جهت محافظت از اراضی کشاورزی و حفظ کاربری، هوشمندسازی اقدامات سازمان امور اراضی کشور است.
رضا افلاطونی گفت: هدف ما تغییر فضای حفظ اراضی از روش سنتی به سوی روش ها و فناوری های نوین می باشد ازین رو هوشمند سازی امر حفاظت با بهره گیری از تصاویر ماهواره ای و پهپادها و رصد کامل اراضی انجام می گیرد.
رئیس سازمان امور اراضی کشور افزود: در این راستا برای اولین بار در شهرستان دماوند پایش هوشمند اراضی با همکاری سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح طبق تفاهمی انجام شده است و نتایج راستی آزمایی گویای این امر است که بیش از ۹۷% تصاویر ماهواره ای پایش، صحیح بوده اند.
افلاطونی تاییدکرد: ما با سازمان جغرافیای نیروهای مسلح و یا هر شرکتی که قادر به پایش هوشمند عرصه های کشاورزی باشد وارد فاز عملیاتی خواهیم شد.
رییس سازمان امور اراضی کشور افزود: سایر اقدامات و برنامه های این سازمان در زمینه هایی مثل کاداستر و واگذاری اراضی، درخواست تغییر کاربری کشاورزی و غیرکشاورزی، بحث های حقوقی ساخت و سازهای غیر مجاز بطور هوشمند انجام می گیرد.
افلاطونی خرد شدن اراضی کشاورزی را از آسیب های کشور دانست و بیان کرد: خرد شدن اراضی کشاورزی منجر به غیر اقتصادی شدن قطعات کشاورزی و خروج از چرخه تولید می شود که امنیت زیستی و غذایی را به خطر می اندازد.
وی با تاکید بر اینکه زنگ خطر خرد شدن اراضی کشاورزی به صدا درآمده است، بیان کرد: ما متولی اجرای کار و رسانه‌های جمعی متولی فرهنگ‌سازی در حفظ اراضی کشاورزی هستند.
رییس سازمان امور اراضی کشور گفت: در کشور ما ، زمین به کالای سرمایه ای تبدیل شده است و این مساله زیربنای سوء استفاده های مختلف من جمله زمین خواری، کوه خواری و … شده است.
رییس سازمان امور اراضی کشور اذعان داشت: قانون افزایش بهره وری اراضی کشاورزی از قوانین ارزشمند در راستای حفظ اراضی کشاورزی است که در سال ۱۳۸۹ به تصویب رسیده است. طبق این قانون چنانچه زمینی از چرخه تولید خارج گردد می بایست مالکیت آن مجددا به دولت برگردد و در اختیار تولیدکننده قرار گیرد.
افلاطونی تاکید کرد: زمین کشاورزی می بایست در اختیار کسی که کار تولیدی در این حوزه انجام می‌دهد قرارگیرد.
وی ضمن تاکید بر ضرورت اصلاح قوانین در حوزه اراضی بیان کرد: یکی از چالش‌های موجود این قوانین این است که جرم تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی را جرم آنی تلقی می‌کند و از این رو بعد از ۳ سال فرد مخاطی قابل پیگرد نیست.
وی ادامه داد: پیگیری رفع این نقص قانونی باید انجام شود و جرم تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی به عنوان جرم مستمر و قابل تعقیب محسوب شود.
رییس سازمان امور اراضی کشور با ارایه گزارشی از عملکرد امسال این سازمان ابراز داشت: شناسایی ۵۷ هزار مورد تغییر کاربری غیرمجاز در کشور و اعلام اخطار توقف عملیات به آنها، اجرای ۱۲۲۴ حکم قطعی قلع و قمع ، واگذاری ۳۴۴۷ هکتار زمین به طرح‌های کشاورزی و فعالیت‌های مرتبط با کشاورزی و واگذاری ۲۰۸۰ هکتار زمین به طرح‌های غیرکشاورزی از اقدامات این سازمان طی ۹ ماهه سال جاری هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *