فرید بیگی سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران گفت: با توجه به بازدید‌های میدانی و برخی گزارش‌ها مبنی بر شروع پوره زایی اولیه آفت سپردارسفید توت در برخی نقاط استان، مدیریت و کنترل آفات سپردار سفید توت و شپشک خرزهره در باغات کیوی ضروری است.

او به بازدید و نمونه برداری اکیپ‌های پیش آگاهی و شبکه مراقبت شهرستان‌ها برای تعیین وضعیت بیولوژی آفات مذکور و ارئه توصیه‌های فنی مدیریت و کنترل بموقع آن، درباره مدیریت تلفیقی سپردار سفید توت در باغات کیوی تاکید کرد.

بیگی افزود: شپشک سفید هلو یا سپردار توت در گذشته یکی از آفات مهم نهالستان‌های توت، هلو و تعداد معدودی از درختان میوه بود که در سال‌های اخیر به عنوان مهمترین آفت کیوی در شمال کشور محسوب شده و در صورت عدم کنترل به موقع، منجر به خسارت اقتصادی می‌شود.

او گفت: وجود تراکم بالای آفت روی درختان کیوی یک تهدید جدی محسوب می‌شود و عملیات کنترلی بایستی قبل از بالا رفتن تراکم آفات و در نسل اول روی پوره‌های تفریخ شده انجام گیرد.

بیگی افزود: داشتن خزانه و نهالستان‌های عاری از آفت بسیار مهم است، زیرا گیاهان جوان بعد از آلودگی به سرعت از بین می‌روند، همچنین هرس و از بین بردن قسمت‌های آلوده درخت و پاکسازی پوست درختان از آلودگی می‌تواند تاثیر سموم شیمیایی را تشدید کند.

او با اشاره به اینکه برنامه‌های کنترل بیولوژیک علیه شپشک سفید توت در گذشته با تولید انبوه زنبور Encarsia berlesei و رهاسازی آن‌ها انجام شد، گفت: کنترل زمستانه و یا روغن پاشی زمستانه معمولاً در باغات هلو و شلیل با استفاده از روغن ولک امولسیون شونده و به نسبت ۱ تا ۲ درصد از اوایل بهمن ماه علیه جمعیت زمستانگذران سپردار توت توصیه می‌شود.

بیگی درباره کنترل بهاره پوره‌های نسل اول آفت، افزود: بنا به هر دلیلی که باغدار قادر به اجرای مبارزه زمستانه نشد و آلودگی در اوایل فصل و ابتدای ماه اردیبهشت مشاهده شد، توصیه می‌شود در زمان مناسب مبارزه با پوره‌های نسل اول آفت به طور صحیح و با استفاده از حشره کش‌های موثر اجرا شود، معمولاً پوره زایی نسل اول آفت از ابتدا تا اواسط اردیبهشت ماه بوده و بهترین زمان برای اجرای مبارزه در همین فاصله زمانی است، اما کاربردی‌ترین روش برای تعیین زمان دقیق مبارزه، بازرسی دقیق تنه درختان آلوده و مشاهده کلنی پوره‌ها روی تنه است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *