به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، پیمان حصادی، مجری طرح گیاهان قندی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه از ۶ میلیون هکتار اراضی آبی کشور، سالانه حدود ۱۲۰ هزار هکتار از مزارع، زیر کشت چغندر قند قرار می‌گیرد، گفت: در دهه ۷۰ تا ۷۵ سالانه از سطح ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور ۵.۳ میلیون تن محصول چغندر قند برداشت می‌شد در حالی که در سال ۹۰ تا ۹۵ میزان تولید در ۱۰۰ هزار هکتار به ۶.۵ میلیون تن رسید.

وی اضافه کرد: متوسط تولید نیز از ۳۰ تن به ۵۹ تن رسیده که عامل اصلی این رشد افزایش متوسط تولید در مزارع آذربایجان غربی است.

مجری طرح گیاهان قندی معاونت امور زراعت به ادعاهای نادرست در خصوص مصرف بالای آب در تولید چغندر قند اشاره و خاطرنشان کرد: برخلاف این ادعاها، میانگین مصرف آبیاری این استان طبق بررسی مرکز تحقیقات کشاورزی، حداکثر ۹ هزار متر مکعب است.

حصادی در پایان گفت: چغندر با عملکرد ۵۹ تن در هکتار صرفه اقتصادی ندارد.

گفتنی است؛ بسته سیاست حمایتی محصول چغندرقند از سوی وزارت جهاد کشاورزی به منظور ایجاد انگیزه در کشاورزان و تعادل‌بخشی در الگوی تولید، با لحاظ هزینه حمل در قیمت اصلاح و قیمت نهایی خرید تضمینی این محصول اعلام و قیمت خرید تضمینی چغندرقند بهاره و پاییزه با لحاظ هزینه حمل، برای هر کیلوگرم چغندرقند بهاره عیار ۱۶ درصد ۲۸ هزار ریال و برای هر کیلوگرم چغندرقند پاییزه عیار ۱۵ درصد ۲۷ هزار و ۲۰ ریال تعیین شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *