به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان حفظ نباتات کشور، حسین رنجبراقدم در نشستی با رئیس و اعضای هیأت مدیره انجمن وارد کنندگان سم و کود که با هدف بحث و تبادل نظر در حوزه آفت‌کش‌های وارداتی در سالن سپهر سازمان برگزار شد، گفت: حضور و همکاری شما با سازمان حفظ نباتات کشور بسیار ارزشمند است و امید می‌رود با همفکری و تعاملات بیشتر شاهد اتفاقات تأثیرگذار در حفظ و ارتقای سلامت محصولات کشاورزی باشیم، چراکه این امر رابطه مستقیمی با اقتصاد و سفره‌های هم وطنانمان دارد.

وی اجرای برنامه مدیریت تلفیقی آفات را یکی از وظایف و برنامه‌های سازمان برشمرد و افزود: نگاه سازمان به حوزه آفت‌کش‌ها به عنوان یکی از اجزای مهم در جورچین مدیریت تلفیقی آفات است که رابطه مستقیمی با کنترل شیمیایی دارد.

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه کنترل شیمیایی جایگاه بسزایی در مدیریت تلفیقی آفات، سلامت جامعه و اقتصاد دارد، تاکید کرد: برنامه مدیریت تلفیقی و همپای آن کنترل شیمیایی در یک کشور زمانی موفق است که واردات، تولیدات و مصرف آفت‌کش‌ها مطابق قوانین بین‌المللی و طبق چارچوب‌های علمی و ضوابط قانونی برنامه‌ریزی و اجرا شود.

وی بر نظارت همه‌جانبه از مرحله واردات تا مصرف سموم تاکید کرد و گفت: بررسی‌های بعمل آمده نشان دهنده این است که اضافه شدن غیرمنطقی و بدون برنامه‌ریزی سموم به سبد آفت‌کش‌های کشور، بیشتر بودن تعداد فروشگاه‌های عرضه سموم نسبت به کلینیک‌های گیاه‌پزشکی و انسکتاریوم‌ها که نقش تشخیص آفات، تجویز و کنترل آفات را دارند و ضعف در حوزه ترویج و آموزش، سبب مصرف نامناسب آفت‌کش‌ها (عدم مصرف بهینه سموم چه در میزان مصرف و چه در زمان کنترل) شده است، اینجا است که نقش خطیر نظارتی ما مشخص می‌شود که با پایش و نظارت بر واردات، تولید، عرضه و بکارگیری آفت‌کش‌ها، ضامن سلامت محصولات کشاورزی شویم.

رنجبراقدم از بروزرسانی رویکرد ثبت برند در سازمان حفظ نباتات کشور خبر داد و اظهار داشت: تسهیل در واردات و ثبت و صدور مجوزها، کمکی به حل مشکل نمی‌کند باید در این مساله ضابطه‌مند وارد شد. در رویکرد ثبت سموم، فرایند ثبت برند بروزرسانی و بازنگری می‌شود و کلیه سموم باید شناسنامه داشته باشند.

این مقام مسؤول با بیان اینکه سازمان حفظ نباتات، علاقمند به ارتقا و تنوع‌بخشی در سبد آفت‌کش‌ها است، گفت: در تجارت سم و آفت‌کش نباید تنها سمومی تصویب و وارد عرصه شوند که بازار مصرف وسیعی دارند یا اینکه صرفاً برای محصولات خاصی در نظر گرفته شوند، باید نگاه جامع به تمام محصولات و عوامل خسارت‌زا داشته باشیم.

وی تاکید کرد: رویکردمان تنوع‌بخشی به سبد آفت‌کش‌های کشور با هدف تصویب سموم کم‌خطر، باکیفیت و واجد حداقل دوره کارنس و ملاحظات زیست‌محیطی و با در نظر گرفتن کلیه گروه‌های هدف و ارزیابی میزان خطر در حوزه آفت‌کش‌ها است.

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه این سازمان، از شرکت‌های تخصصی و افراد فعال و حرفه‌ای در این حوزه حمایت می‌کند، تصریح کرد: با هدف افزایش تولید محصولات کشاورزی باکیفیت، لازم است واردات سموم را از منابع با استانداردهای بالا و درجه یک قرار گیرد.

وی افزود: در واگذاری امور به بخش خصوصی، سازمان حاکمیتی حفظ نباتات کشور نظارت عالیه دارد و در این راستا نباید تعارض منافع پیش بیاید.

رنجبراقدم در پایان بر تشکیل اتاق‌های فکر با همکاری انجمن‌های وارد کنندگان و تولید کنندگان آفت‌کش‌های شیمیایی تاکید و خاطرنشان کرد: با تشکیل اتاق‌های فکر که متشکل از کارشناسان خبره، دانشگاهیان، انجمن‌ها و صاحبان اندیشه این بخش هستند ساختاری ایجاد خواهیم کرد که منجر به خط‌دهی درستی در صنعت آفت‌کش‌ها خواهد شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *